Pályakezdő óvodapedagógusok túlélőkészlete
- Pályakezdő óvodapedagógusok túlélőkészlete
- Tartalomjegyzék
- ELŐSZÓ: könyvbemutató és tanulási tanácsok
- I. A (kezdő) óvodapedagógus
- II. Az óvodás gyermek
- III. Az óvodai csoport nevelése és fejlesztése
- IV. Az óvoda mint munkahely
- 10. Óvoda a társadalomban
- 11. Óvodapedagógus a szervezetben: hallgató, gyakornok
- 11.1. Az óvoda formális jellemzői
- 11.2. Az óvoda szervezeti kultúrája
- 11.3. A kiválasztás folyamata az intézményvezető szemével
- 11.4. A kiválasztott munkatárs beillesztése a szervezetbe
- 11.5. A pedagógus életpálya-modell
- 11.6. Az álláshirdetés elolvasásától a bekerülésig: a jelentkező szemével
- 11.7. Fejezetzáró
- 12. Kapcsolatok az óvodák világában
- V. Szakmai karrierépítés: önmenedzselés, önismereti és önfejlesztő gyakorlatok
- 13. Summa summarum: szempontok és check-listák
- 14. Nosce te ipsum: ismerd meg önmagad!
- 15. Önismereti és önfejlesztő gyakorlatok
- 15.1. Óvoda-metafora [Szerző: Hercz Mária]
- 15.2. Milyen egy jó óvoda? Óvodakép [Szerző: Hercz Mária]
- 15.3. Amikor még kicsi voltam. Kisgyermekkori emlékek hatásai a pályaválasztásra [Szerző: Hercz Mária]
- 15.4. A „tipikus” óvodapedagógus. Meggyőződések, sémák, attitűdök és társaik…[Szerző: Hercz Mária]
- 15.5. Képességerdő. A szakmai énkép és szakmai énideál közötti különbség megismerése. [Szerző: Takács Nikolett]
- 15.6. Pedagógusszemélyiség. [Szerző: Takács Nikolett]
- 15.7. Problémakártyák
- 15.8. Fejezetzáró
2. Pedagógusideáloktól a pedagógiai professzionalizmusig

PEDAGÓGUSIDEÁLOKTÓL A PEDAGÓGIAI
PROFESSZIONALIZMUSIG
Hercz Mária
Célok
A fejezet célja , hogy az olvasó megismerkedjék saját pedagógus ideáljával, (én)tükörbe nézve képet alkosson saját magáról, mint óvodapedagógusról, illetve megismerkedjék a pedagógus szerepekkel, elvárásokkal, megtudja, hogy milyen egy 21. századi – ideálisnak vélt – pedagógus. A fejezet elsajátítása során megismeri azokat a képességeket, amelyek megléte a tudomány szerint fontos egy hatékony pedagógus számára. Világossá válnak sokszor hallott de nem pontosan értett fogalmak, mint a szakmai személyiség, a pedagógiai professzionalizmus, a pedagógus kompetencia.