Skip navigation

11. Óvodapedagógus a szervezetben: hallgató, gyakornok

ÓVODAPEDAGÓGUS A SZERVEZETBEN:

HALLGATÓ, GYAKORNOK

Ráczné Oláh Edit és Takács Nikolett

Célok

Ebben a fejezetben a téma iránt érdeklődők megismerhetik az óvoda formális jellemzőit, szervezeti kultúrájának főbb jegyeit. Az intézményvezető szemüvegén keresztül szerezhetnek tudomást a kiválasztás folyamatáról, majd megismerkedhetnek az új munkatárs beillesztésében kulcsszereplő mentorpedagógus feladataival. Röviden bemutatásra kerül a pedagógus életpályamodell lényege. Sajátos aspektusból - a jelentkező szemével- mutatjuk be a pályakezdő pedagógusok pályára kerülésének első időszakát is, kitérve az első benyomás jelentőségére a pedagógus személyét, illetve önéletrajzát vizsgálva. A fejezetben a munkakereső ifjú pedagógus néhány hasznos tanácsot is talál  az álláskereséstől a szervezetbe való beilleszkedésig.

A könyv végén olyan feladatot talál, amelynek segítségével kipróbálhatja képzeletbeli vezetőként az új munkatárs beillesztését az óvoda szervezetébe.

Az óvodát, mint intézményt vizsgálva azt tapasztaljuk, hogy szervezetként működik, hiszen abban gyermekek az óvoda dolgozói tevékenykednek különböző célok megvalósítása érdekében.

A köznevelési intézmények - így az óvodák is – hivatalos (formális) működését különféle dokumentumok szabályozzák: alapító okirat, köznevelési törvény, az Óvodai nevelés országos alapprogramja, különböző miniszteri rendeletek, pedagógiai program, szervezeti és működési szabályzat, éves munkaterv, házirend stb.

Az előzőekben felsorolt szabályozók adják a keretét az óvodában folyó munkának, összehangolják a különböző feladatokat és azok megvalósítóit.