Skip navigation

11.7. Fejezetzáró

Összegzés

A fejezet bemutatta az óvodának, mint munkahelynek a formális jellemzőit, szervezeti kultúrájának sajátosságait a pedagógus pályára állás segítése érdekében. Intézményvezetői aspektusból bepillantást lehetett nyerni az új munkatárs kiválasztásának folyamatába, a vezetői  főbb szempontok megismerésébe. A beillesztés folyamatát segítő mentor feladatainak felvázolásával képet lehetett kapni arról, milyen sokrétű tevékenység elvégzésére van szükség addig a pontig, amíg a gyakornok részt vehet a minősítési eljárásban.

A fejezet második felében  a jelentkező szemével mutatjuk be a fiatal óvodapedagógusok pályára kerülésének első időszakát, a megváltozott szerepkörrel járó új feladatokat. Kitérünk néhány olyan kényes területre is, amely gyakori csapdája szokott lenni a fiatal pedagógusoknak, gondolva elsősorban a közösségi háló buktatóira, ahol a fiatal felnőttnek pedagógusként már szigorúan szűrnie kell.

formális :szabályos, előírásos; a külső forma, rend megtartása céljából követelt
http://www.kislexikon.hu/formalis_a.html#ixzz3dnVoc08D

mentor: Munkahelyi környezetben olyan személyt jelent, aki egy munkatársa számára tanácsadóként áll rendelkezésre, például szakkérdésekben. A mentor elkíséri a munkatársat szakmai fejlődése során, és példát mutat neki.
https://hu.wikipedia.org/wiki/Mentor_

szakmai önéletrajz, kreatív önéletrajz és szakmai önéletrajz
http://oneletrajzok.blogspot.hu/
http://www.cvonline.hu/blog/2013/allaskeresesi-tippek/kreativ-oneletrajz-mintak/3295

Falus Iván (2002): A tanuló tanár. In: Iskolakultúra  2002. 6/7. sz.  p 76-80.
link: http://epa.oszk.hu/00000/00011/00061/pdf/iskolakultura_EPA00011_2002_06_07_076-080.pdf

Loene M. Howes és Jane Goodman-Delahunty (2015): Teachers’ career decisions: Perspectives on choosing teaching careers, and on staying or leaving. Issues in Educational Research, 25(1), 2015
link: http://www.iier.org.au/iier25/howes.pdf

Kocsis-Sági (szerk.): Pedagógusok a pályán. OFI, 2008.  14-18., 375-389.

N. KollárKatalin – Szabó Éva (szerk.): Pszichológia pedagógusoknak. Osiris, 2004. http://people.inf.elte.hu/szguadi/modulzaro/03%20tetel/106085165-Pszichologia-pedagogusoknak.pdf

326/2013. (VIII. 30.) Korm. rendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról . http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A1300326.KOR

Orosz Zsuzsanna:  Humánerőforrás-gazdálkodás. NSZFI. http://www.kepzesevolucioja.hu/dmdocuments/4ap/18_2655_005_101030.pdf

Szivák Judit: A kezdő pedagógus. Iskolakultúra 1994/4. http://epa.oszk.hu/00000/00011/00026/pdf/iskolakultura_EPA00011_1999_04_003-013.pdf

Honlapok:
https://job-center.hu
www.hamarosan.hu