Skip navigation

12. Kapcsolatok az óvodák világában

Kapcsolatok az óvodák világában

Ráczné Oláh Edit

Célok

Ebben a fejezetben lehetőség nyílik  az óvoda külső és belső kapcsolatrendszerét megismerni. A tananyagrész hivatkozik azokra az intézményi dokumentumokra, amelyek tartalmazzák az óvoda külső és belső kapcsolatrendszerét, annak területeit, felhívja a figyelmet a kommunikáció fontosságára a partnerkapcsolatokban.

A könyv végén olyan feladatot talál,  melynek segítségével képessé válik intézményében konkrét család-óvoda kapcsolatát mélyítő program megszervezésére.

Napjainkban újra (az intézményi önértékelés kapcsán is) egyre erőteljesebb hangsúlyt kap a köznevelési intézmények szerteágazó, ugyanakkor minőségi kapcsolatainak fontossága, eredményessége.

Egy intézmény (óvoda) eredményes működése elképzelhetetlen az őt körülvevő, vele kapcsolatban lévő partnereinek elégedettségét, véleményét kikérni.

A kapcsolatok megfelelő ápolása, folyamatos fenntartása szükséges ahhoz, hogy releváns, korrekt  értékelést tudjanak adni a megkérdezettek az intézmény teljesítményéről.

Ha meg szeretnénk vizsgálni, hogy kik is az  óvodák partnerei,  intézményenként más-más képet láthatnánk, attól függően, hogy hol helyezkednek  el a „társadalom szövetében”.

A kapcsolatok sokaságát befolyásolja, meghatározza az adott intézmény társadalmi megítélése, súlya az adott településen, térségben, régióban.

Az óvodák is korábban már azonosították partnereiket, hiszen törvényi kötelezettségüknek eleget téve mind a pedagógiai programjukban, mind a működést szabályozó dokumentumaikban kidolgozták a kapcsolattartásra vonatkozó célokat, feladatokat.

 

A 20/2012. (VIII.31.) EMMI rendelet  a következőképpen fogalmaz az intézmények ezek kötelezettségéről:

7. § (1) Az iskola pedagógiai programja meghatározza

a) az iskola nevelési programját, ennek keretén belül

          ah) a szülő, a tanuló, a pedagógus és az intézmény partnerei kapcsolattartásának formáit,”…

                                                                                                                    http://net.jogtar.hu/

 

A kötelező elemek beépítésének szükségességét előírja a rendelet, azonban a részletek kimunkálása a köznevelési intézmények ( óvoda) hatáskörébe tartozik.

Ha csoportosítjuk  az intézményi kapcsolatokat két nagy körbe sorolhatók:

- külső/közvetett partnerek azok az intézmények, csoportok, amelyekkel a kapcsolat többnyire folyamatos, alkalomszerű

-belső/ közvetlen partnereket azok alkotják, amelyekkel az óvoda szoros napi kapcsolatban van.