12. Kapcsolatok az óvodák világában

Célok
Ebben a fejezetben lehetőség nyílik az óvoda külső és belső kapcsolatrendszerét megismerni. A tananyagrész hivatkozik azokra az intézményi dokumentumokra, amelyek tartalmazzák az óvoda külső és belső kapcsolatrendszerét, annak területeit, felhívja a figyelmet a kommunikáció fontosságára a partnerkapcsolatokban.
A könyv végén olyan feladatot talál, melynek segítségével képessé válik intézményében konkrét család-óvoda kapcsolatát mélyítő program megszervezésére.
Napjainkban újra (az intézményi önértékelés kapcsán is) egyre erőteljesebb hangsúlyt kap a köznevelési intézmények szerteágazó, ugyanakkor minőségi kapcsolatainak fontossága, eredményessége.
Egy intézmény (óvoda) eredményes működése elképzelhetetlen az őt körülvevő, vele kapcsolatban lévő partnereinek elégedettségét, véleményét kikérni.
A kapcsolatok megfelelő ápolása, folyamatos fenntartása szükséges ahhoz, hogy releváns, korrekt értékelést tudjanak adni a megkérdezettek az intézmény teljesítményéről.
Ha meg szeretnénk vizsgálni, hogy kik is az óvodák partnerei, intézményenként más-más képet láthatnánk, attól függően, hogy hol helyezkednek el a „társadalom szövetében”.
A kapcsolatok sokaságát befolyásolja, meghatározza az adott intézmény társadalmi megítélése, súlya az adott településen, térségben, régióban.
Az óvodák is korábban már azonosították partnereiket, hiszen törvényi kötelezettségüknek eleget téve mind a pedagógiai programjukban, mind a működést szabályozó dokumentumaikban kidolgozták a kapcsolattartásra vonatkozó célokat, feladatokat.
A 20/2012. (VIII.31.) EMMI rendelet a következőképpen fogalmaz az intézmények ezek kötelezettségéről:
„7. § (1) Az iskola pedagógiai programja meghatározza
a) az iskola nevelési programját, ennek keretén belül
ah) a szülő, a tanuló, a pedagógus és az intézmény partnerei kapcsolattartásának formáit,”…
A kötelező elemek beépítésének szükségességét előírja a rendelet, azonban a részletek kimunkálása a köznevelési intézmények ( óvoda) hatáskörébe tartozik.
Ha csoportosítjuk az intézményi kapcsolatokat két nagy körbe sorolhatók:
- külső/közvetett partnerek azok az intézmények, csoportok, amelyekkel a kapcsolat többnyire folyamatos, alkalomszerű
-belső/ közvetlen partnereket azok alkotják, amelyekkel az óvoda szoros napi kapcsolatban van.