Skip navigation

3. A pályakezdő óvodapedagógus

A PÁLYAKEZDŐ ÓVODAPEDAGÓGUS

Takács Nikolett

Célok

Egy pályakezdő számára mindenképp lényegesen több leküzdendő akadályt, és nehézséget tartogat a mindennapi gyakorlat, legyen szó cukrászról, autószerelőről, takarítóról, vagy éppen óvodapedagógusról. Azonban mivel egy óvónő, vagy óvó bácsi felelőssége hosszú távon lényegesen más, mint például egy cukrászé, fontos, hogy a szükséges rutinok, sémák, és forgatókönyvek mihamarabb kialakuljanak, s a pedagógus képes legyen a gyakorlata során felmerülő problémahelyzeteket rugalmasan kezelni.

A következő fejezetben bemutatásra kerülnek a pályakezdő óvodapedagógusok nehézségei, a gyakorlott pedagógussal való összehasonlítás során felmerülő különbözőségek, a pedagógiai gyakorlat során felmerülő tipikus problémák, illetve az ezek megoldási kulcsát is jelentő szakmai énkép, énhatékonyság fogalma, és ezek pozitív irányú befolyásolási lehetőségei.

1. Szakmai énképének, énhatékonyságának végiggondolásához az segítséget az első ajánlott feladtunk: keresse meg a 15. fejezetben a KÉPESSÉGERDŐ című feladatot, mely segít ebben. Elkészülése után érdekes látványban lesz része, egyben tanácsot is kap majd.

 

2. Óvodai csoportunkban gyakran adunk kiszínezőt a gyermekek kezébe, s annak elkészültél igen sokszor következtetéseket is vonunk le a gyermek színhasználata segítségével. A következő feladatban óvodapedagógus(jelölt)ként is kipróbálhatja magát ebben a tevékenységben, s a kiszínező segítségével szakmai énképéről is tájékozódhat. A Kiszínezőt, és a hozzá tartozó utasításokat a 15. fejezetben KISZÍNEZŐ  címmel találja!