9.4. A kommunikáció és a konfliktuskezelés
Konfliktusok és megoldásaik a hétköznapi gyakorlatban
Az emberek közti konfliktusok során egymással szemben álló igények, célkitűzések, eszközök, értékek vagy érdekek mutatkoznak meg. A konfliktusok ösztönözhetik a személyes és intellektuális kiteljesedést, segíthetnek megújítani a szervezeteket és kapcsolatokat. A konfliktus a gondolatok felkavarója, arra sarkall, hogy újítsunk, így a kreativitás táptalaja is lehet.
Érdemes tudnunk, hogy mi minden válthatja ki a konfliktusokat!
A szervezetekben, de a családokban is alapvető jelentőségű a konfliktusok kezelésének és megoldásának mikéntje, ehhez nyújt segítséget a kommunikációs jártasság. A konfliktuskezelés különféle stratégiái ismertek, más-más szempontból tipizálva:
(1) alapvetően győzelemre törekvő – alapvetően ráhagyó – kompromisszumkereső = nyertes-nyertes (Gordon, 1994)
(2) győztes-vesztes; alkalmazkodó; elkerülő; kompromisszumkereső; győztes-győztes =problémamegoldó
(3) agresszív; restriktív (korlátozó); kooperatív; inerciás (tehetetlen); indifferens (közönyös) – Ungárné, 1978, in: Kollár-Szabó , 2004, 442
A hatékony kommunikáció révén lehetséges a konfliktusok konstruktív kezelése. A hatékony konfliktuskezelési készség felöleli a figyelést és az asszertív magatartást illetve az együttműködésen alapuló problémamegoldást.
A konfliktus érzelmi vonatkozásai és lényegi elemei szoros kölcsönhatásban vannak egymással. A lényegi kérdések körébe az egymásnak ellentmondó igények, véleménykülönbségek, szerepekkel és erőforrások alkalmazásával kapcsolatos eltérő elképzelések tartozhatnak. Az érzelmi és lényegi oldal gyakran összefonódik.
A hatékony konfliktusmegoldásában az egyetértésre jutás nem jelent kompromisszumot egyetlen résztvevő fél számára sem. Egy nyertes/nyertes helyzetben mindenki nyertesnek érzi magát. Olyan megoldást jelent, amelyet mindenki elviselhetőnek tart - egy olyan megoldást, amely nem jár együtt azzal, hogy valamelyik fél erős meggyőződését vagy igényét feladja. Lehet, hogy az ember úgy gondolja, nem ez a legeslegjobb megoldás, de mégis el tudja fogadni azt anélkül, hogy úgy érezné, elveszít valami fontosat. Általánosságban a csoportos egyetértésre jutás alapján elért megoldások minősége jóval magasabb, mint a szavazással vagy egyéni erőfeszítések útján elért megoldásoké.
Pedagógiai konfliktusok (Magyar és mtsai, é.n., letöltés: 2015)
1. A konfliktusok típusai
- Látszatkonfliktus – nem tekinthető valódi konfliktusnak; rövid idejű, a felszínen zajló, többnyire félreértésen alapuló, indulatos megnyilvánulás
- Peremkonfliktus – gyenge hatású, gyors lefolyású, mely pedagógiai eszközökkel rövid idő alatt megszüntethető
- Központi konfliktus – mélyen és hosszan befolyásolja a pedagógiai folyamatot
- Extrém konfliktus – erős, hosszantartó; súlyos válságok és devianciák is felléphetnek mind az egyén mind a csoport életében
2. A konfliktusok megjelenése és lefolyás
- Nyílt interakció (manifeszt) – egyetlen vagy több ismétlődő, verbális vagy cselekedeti összeütközés
- Rejtett (látens) – nincs hagyománya a konfliktus vállalásának; a problémákat a nehéz körülményekre vezetik vissza
3. A konfliktusok pedagógiai hasznosítása a nevelés folyamatában
- Felszínre kerülnek a lappangó problémák
- A pedagógus számára jelző értékű, felhívja a figyelmet a problémákra; árnyaltabbá teszik a megismerést
- Ráirányítják a figyelmet a pedagógiai tévedésekre, hibás döntésekre
- A saját élményű konfliktusok módot adnak a szociális tanulásra, a szociális képességek fejlesztésére
- A nevelési folyamaton kívül eső konfliktusok feldolgozása hozzájárul a helyes konfliktuskezelési szemlélet kialakításához
4. A konfliktusmegoldás menete
- A problémák tudatosítása, tisztása
- A konfliktus okainak megismerése
- Szempontváltás
- A megoldási lehetőségek feltérképezése, értékelése, megfelelők kiválasztása
- A megoldás hatékonyságának utólagos értékelése
5. A konfliktusok konstruktív megoldásához szükséges képességek
- Önmagunk és mások tisztelete
- Figyelem és megértési készség
- Beleélőképesség = empátia
- Önérvényesítés
- Együttműködés a csoportban
- Nyíltság és kritikus gondolkodás
- Fantázia, kreativitás, humor
Az óvodai konfliktusokat és megoldásaikat azért nem fejtjük ki bővebben, mert e témában rendkívül jól használható könyv áll az olvasók rendelkezésére Puki Istvánné (2003) munkája (ld. Kitekintő).