11.3. A kiválasztás folyamata az intézményvezető szemével
Az óvoda, mint intézmény zavartalan működése elképzelhetetlen az emberi erőforrás biztosítása nélkül. Az üres álláshelyek betöltésére kiírt pályázatokra jelentkezők közül a legmegfelelőbb munkatárs jelölt kiválasztása az intézményvezető feladata és jogköre.
Az emberi erőforrás tervezését követően kerül sor – ha létszám bővítésre van szükség – a kiválasztási folyamat lebonyolítására a leendő munkatársak felkutatása/toborzása, kiválasztása az intézmény szervezeti életébe.
A kiválasztási folyamat lépései: (pályakezdők esetében)
- a munkakör betöltéséhez szükséges követelmények, kompetenciák meghatározása (pályázati szöveg összeállítása)
- toborozás /(felkutatás, pályáztatás (álláshirdetés)
- a jelentkezők kiválasztása
-a pályázathoz benyújtott dokumentumok vizsgálata, elemzése -interjúk lebonyolítása -a személyes alkalmasság, megfelelés elemzése, értékelése -a vezetői döntés. |
A toborzás/felkutatás célja: minél több jelölt összegyűjtése annak érdekében, hogy a választási lehetőség biztosított legyen az intézményvezető részére.
A betöltendő állás hirdetése, mint technikai kérdés – pályáztatás formájában történik, megjelenési formája változatos (elektronikus hirdetésben, intézményi honlapon, hivatalos közlönyben, stb.).
A kiválasztás célja: az intézmény számára legmegfelelőbb munkatárs jelölt megtalálása.
A jelentkezők kiválasztása
- a pályázathoz benyújtott dokumentumok (önéletrajz, végzettséget igazoló okmányok, egyéb írásos anyagok) vizsgálata, elemzése - a potenciális jelöltekkel interjúk lebonyolítása - az alkalmasság, a megfelelés elemzése, értékelése - döntés a kiválasztott személyről, megállapodás az alkalmazás feltételeiről a legjobb jelölttel - fenntartó tájékoztatása a döntésről. |
Lehetséges vezetői szempontok a kiválasztásnál
- a betölteni kívánt munkakör tartós tudás, iskolai végzettség, képesítés,) képesség… - munkahelyi elvárásoknak való megfelelése, személyes ambíciói - a jelölt irányíthatósága, készsége a csapatmunkára - a munkakörhöz tartozó elvárt viselkedés. |
A vezetői kérdéskörök egy lehetséges módja az interjúnál
- a jelölt személyiségére vonatkozó információk
- motiváció, jövőképe: személyiségjegyek, munkával kapcsolatos célok, szerepvállalásai a testületben stb.
- szakmai tudás, állásfoglalás:
- pedagógusi kompetenciák - szaktárgyi, módszertani tudás - ismeretei a pedagógiai folyamatok tervezéséről - a gyermekek tanulását támogató ismeretek relevanciája - a személyiségfejlesztés módja és a közösségalakítás - jártasság az értékelésben - szakmai együttműködés lehetséges területei |