Skip navigation

12.1. Az óvoda külső kapcsolatrendszere

Az intézmények külső kapcsolatai rendszerének egy részében (pl.: fenntartó) a kapcsolattartó személye többnyire az intézmény vezetője. Végig tekintve a kapcsolatok tartalmán, formáin leszögezhető, hogy sok olyan kapcsolódási pont található, amelyben a nevelőtestületi tagok kompetenciája sem kérdő jelezhető meg a képviselet tekintetében.

Gondoljunk csak azokra az eseményekre, amelyekben a személyes találkozásoknak, ismeretségeknek, a közös programok szervezésének , a gyermekekről szükséges információk megbeszélésének és még sorolhatnánk, mi mindenben lehet és kell a nevelők aktív részvételére, együttműködésére építeni a minőségi kapcsolatok elmélyítése érdekében.

Ezek az együttműködések akkor lesznek sikeresek, ha a megvalósításban az óvoda nevelőtestületének lehetőleg minden tagja részt vesz a maga kompetencia határain belül.

 

Az óvoda és a bölcsőde kapcsolata

A település bölcsődéivel törekedni szükséges a jó partnerkapcsolat alakítására, hogy ismerjék óvodát és szívesen ajánlják azt. Keresni a tartalmas együttműködés lehetőségeit. Az azonos bölcsödéből érkezőknek lehetőség és igény szerint biztosítani kell, hogy azonos csoportba kerüljenek. Beszoktatás idején megszervezésre kerül, hogy gondozónőik meglátogassák az új óvodásokat. 

Területei:

- kapcsolattartási formák (megbeszélések, szakmai konzultáció)

- közös tartalmak, programok, az intézmények közötti téma azonos napok szervezésére  

- kölcsönös tájékoztatás változatos formáinak alkalmazása

- információcsere az átadott gyermekekről

-a gyermekek nyomon követése az óvoda kezdő szakaszában a gondozónők részéről  stb.

 

Az óvoda és az iskola kapcsolata

A két intézmény-egység egymás munkája iránti kölcsönös érdeklődés hozzájárulhat a nevelési célok, elképzelések megismeréséhez, közelítéséhez, támogatásához.

Az óvoda és iskola működésében kiemelt szerepet kap az átmenet kérdése, ezért a partneri együttműködés keretében  egymással összefogva, közös

párbeszéden alapulva szükséges megkönnyíteni a gyermekek átmenetét. szakmai programok kidolgozásával, működtetésével, amely biztosítja a gyermek folyamatos, zavartalan személyiségfejlődését.

 

Célok:

  • Intézmények közös szakmai értékrendjéhez kapcsolódó tevékenységtartalmai biztosítsák gyermekeink számára, hogy megváltozott helyzetben is önállóak, magabiztosak, nyitottak, érdeklődőek legyenek, sikeres legyen az iskolakezdésük.
  • Óvodások beiskolázása egyéni fejlettségük, iskolai alkalmasságuk, készültségük szerint történjen, az egyéni sajátosságok figyelembevételével, élve a rugalmas iskolakezdés lehetőségével.
  • Az átmenet megkönnyítése érdekében a folyamatos, rendszeres, hagyományteremtő- és megtartó kapcsolat kialakítására törekvés

 

Feladatok:

  • A partneri együttműködés keretében közös szakmai programok kidolgozásával, működtetésével könnyíteni  az átmenetet.(komplex játszóház, iskola előkészítő foglalkozások, kézműves foglalkozások, bemutató órák látogatása, Halloween- party, rajzkiállítás, gyermeknapi közös műsor, évnyitó/évzáró műsor, színpadi szereplés)
  • Fontosnak kell tartani, hogy az óvoda – iskola együttműködési tartalmai a nevelési év indításakor közösen egyeztetett, ütemezett tematika alapján történjen, szolgálva a természetes illeszkedést az óvodai neveléshez.

 

Területei:

- átmenetek könnyítésének formái

- kapcsolattartási formák a nevelőtestületek között ( szakmai napok, nevelési értekezletek stb.)

- kölcsönös tájékoztatás az intézményben folyó munkáról, eredményekről

- egymás látogatása ( foglalkozás/óralátogatás, programok alkalmával)

- gyermekközösségek kapcsolattartási formái ( nyílt napok, családi programok, versenyek, kulturális programok)

- közös ünnepek, rendezvények stb.

 

 

Az óvoda és a fenntartó közötti kapcsolat

Területei:

- az intézmény működtetése, működési feltételek biztosítása

- intézményi dokumentumok átdolgozása, jóváhagyása

- tervek, beszámolók elfogadása, jóváhagyása

- intézményfejlesztési koncepció kidolgozása

- pályázati tevékenység

- részvétel közös programokon

 

 

 

Az óvoda egyéb kapcsolatai

Azokat a partnereket szokás ebbe a körbe sorolni, amelyekkel a kapcsolatrendszer minősége nagyban befolyásolja a nevelési folyamatokat, az együttműködés révén hozzájárulnak az intézményi célok, feladatok megvalósításához, a gyermekek teljes személyiségének fejlesztéséhez.

 

Az óvodákkal kapcsolatban lévők lehetnek:

-védőnő, gyermekorvos

-kulturális és közművelődési intézmények

-művészeti csoportok

-családvédelmi szervezetek

-más óvodák

-nevelési tanácsadó

-szakértői bizottság                                                                           ( V. Straubné, 2009.)