12.1. Az óvoda külső kapcsolatrendszere
Az intézmények külső kapcsolatai rendszerének egy részében (pl.: fenntartó) a kapcsolattartó személye többnyire az intézmény vezetője. Végig tekintve a kapcsolatok tartalmán, formáin leszögezhető, hogy sok olyan kapcsolódási pont található, amelyben a nevelőtestületi tagok kompetenciája sem kérdő jelezhető meg a képviselet tekintetében.
Gondoljunk csak azokra az eseményekre, amelyekben a személyes találkozásoknak, ismeretségeknek, a közös programok szervezésének , a gyermekekről szükséges információk megbeszélésének és még sorolhatnánk, mi mindenben lehet és kell a nevelők aktív részvételére, együttműködésére építeni a minőségi kapcsolatok elmélyítése érdekében.
Ezek az együttműködések akkor lesznek sikeresek, ha a megvalósításban az óvoda nevelőtestületének lehetőleg minden tagja részt vesz a maga kompetencia határain belül.
Az óvoda és a bölcsőde kapcsolata
A település bölcsődéivel törekedni szükséges a jó partnerkapcsolat alakítására, hogy ismerjék óvodát és szívesen ajánlják azt. Keresni a tartalmas együttműködés lehetőségeit. Az azonos bölcsödéből érkezőknek lehetőség és igény szerint biztosítani kell, hogy azonos csoportba kerüljenek. Beszoktatás idején megszervezésre kerül, hogy gondozónőik meglátogassák az új óvodásokat.
Területei:
- kapcsolattartási formák (megbeszélések, szakmai konzultáció)
- közös tartalmak, programok, az intézmények közötti téma azonos napok szervezésére
- kölcsönös tájékoztatás változatos formáinak alkalmazása
- információcsere az átadott gyermekekről
-a gyermekek nyomon követése az óvoda kezdő szakaszában a gondozónők részéről stb.
Az óvoda és az iskola kapcsolata
A két intézmény-egység egymás munkája iránti kölcsönös érdeklődés hozzájárulhat a nevelési célok, elképzelések megismeréséhez, közelítéséhez, támogatásához.
Az óvoda és iskola működésében kiemelt szerepet kap az átmenet kérdése, ezért a partneri együttműködés keretében egymással összefogva, közös
párbeszéden alapulva szükséges megkönnyíteni a gyermekek átmenetét. szakmai programok kidolgozásával, működtetésével, amely biztosítja a gyermek folyamatos, zavartalan személyiségfejlődését.
Célok:
- Intézmények közös szakmai értékrendjéhez kapcsolódó tevékenységtartalmai biztosítsák gyermekeink számára, hogy megváltozott helyzetben is önállóak, magabiztosak, nyitottak, érdeklődőek legyenek, sikeres legyen az iskolakezdésük.
- Óvodások beiskolázása egyéni fejlettségük, iskolai alkalmasságuk, készültségük szerint történjen, az egyéni sajátosságok figyelembevételével, élve a rugalmas iskolakezdés lehetőségével.
- Az átmenet megkönnyítése érdekében a folyamatos, rendszeres, hagyományteremtő- és megtartó kapcsolat kialakítására törekvés
Feladatok:
- A partneri együttműködés keretében közös szakmai programok kidolgozásával, működtetésével könnyíteni az átmenetet.(komplex játszóház, iskola előkészítő foglalkozások, kézműves foglalkozások, bemutató órák látogatása, Halloween- party, rajzkiállítás, gyermeknapi közös műsor, évnyitó/évzáró műsor, színpadi szereplés)
- Fontosnak kell tartani, hogy az óvoda – iskola együttműködési tartalmai a nevelési év indításakor közösen egyeztetett, ütemezett tematika alapján történjen, szolgálva a természetes illeszkedést az óvodai neveléshez.
Területei:
- átmenetek könnyítésének formái
- kapcsolattartási formák a nevelőtestületek között ( szakmai napok, nevelési értekezletek stb.)
- kölcsönös tájékoztatás az intézményben folyó munkáról, eredményekről
- egymás látogatása ( foglalkozás/óralátogatás, programok alkalmával)
- gyermekközösségek kapcsolattartási formái ( nyílt napok, családi programok, versenyek, kulturális programok)
- közös ünnepek, rendezvények stb.
Az óvoda és a fenntartó közötti kapcsolat
Területei:
- az intézmény működtetése, működési feltételek biztosítása
- intézményi dokumentumok átdolgozása, jóváhagyása
- tervek, beszámolók elfogadása, jóváhagyása
- intézményfejlesztési koncepció kidolgozása
- pályázati tevékenység
- részvétel közös programokon
Az óvoda egyéb kapcsolatai
Azokat a partnereket szokás ebbe a körbe sorolni, amelyekkel a kapcsolatrendszer minősége nagyban befolyásolja a nevelési folyamatokat, az együttműködés révén hozzájárulnak az intézményi célok, feladatok megvalósításához, a gyermekek teljes személyiségének fejlesztéséhez.
Az óvodákkal kapcsolatban lévők lehetnek:
-védőnő, gyermekorvos
-kulturális és közművelődési intézmények
-művészeti csoportok
-családvédelmi szervezetek
-más óvodák
-nevelési tanácsadó
-szakértői bizottság ( V. Straubné, 2009.)