Skip navigation

5.5. Fejezetzáró

SAJÁTOS NEVELÉSI IGÉNYŰ (SNI) GYERMEK:  Állandó vagy átmeneti jelleggel különböző biológiai, pszichés és szociális okok miatt egyéni, sajátos nevelési igényeik vannak s ezekhez igazodó bánásmódot igényelnek. Az OECD (2000) három kategóriába sorolta a speciális bánásmódot igénylő gyermekeket:  A. kategória: szervi rendellenességen alapuló fogyatékosságok; B. kategória: nem szervi rendellenességen alapuló tanulási nehézségekből fakadó szükségletek; C. kategória: társadalmi, kulturális, nyelvi alapokon nyugvó speciális szükségletek (kisebbségek, bevándorlók)  Special Needs Education: www.european.agency.org

Kerekes Valéria (2012): Az óvodás általános sajátosságai. 6. 1-3. rész.  In: A kisgyermekkor pedagógiája. ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar. Kezdet (majd a 6.1. – 6.4. rész) http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop412A/2009-0007_kisgyermekkor_pedagogiaja/TANANYAG/06_0.html

Jávorné dr. Kolozsváry Judit, Pázsikné Szilágyi Gabriella, Stöckert Károlyné, Szalontay Judit, Villányi Györgyné, W. Mikó Magdolna (2004):  Tág a világ - Hasznos tudnivalók óvodáskorú gyermekekről.  Nemzeti Tankönyvkiadó

Kósáné Ormai Vera: A mi óvodánk. Neveléspszichológiai vizsgálatok

A gyermekek megismerése modern technikai eszközzel: Óvodai IKT: SMART interaktív táblák és feleltető rendszer a budapesti Nyitnikék óvodában

https://www.youtube.com/watch?v=9Lu1aK94IHo

Nagy Jenőné (2006): Gyermektükör : a gyermekek fejlődését, fejlesztését segítő útmutató. Óvodai Nevelés a Művészetek Eszközeivel Óvodapedagógusok Országos Szakmai Egyesülete. Szolnok

Sántha Kálmán: Beavatkozásmentes vizsgálatok. http://epa.oszk.hu/00000/00035/00115/2007-07-ta-Santha-Beavatkozas.html

1. Készítsen gondolati térképet az óvodás gyermek legfőbb jellemzőiről a fejezetben olvasott szakirodalmak alapján (Kerekes, 2012; ONOAP)! Természetesen bármely más szakirodalmat is felhasználhat.

2. Munka anamnézis lappal. Nyissa meg a mellékelt dokumentumot, és hasonlítsa össze a szövegben olvasott szempontokkal! Egészítse ki Ön által hasznosnak vélt kérdésekkel!

OECD (2000): Special Needs Education:
www.european.agency.org

Csépe Valéria: Az SNI sajátos helyzete Mmagyarországon referátum az oktatási és gyermekesély kerekasztal számára
http://fppti.hu/szakteruletek/sajatos/hasznos/csepe_sni_ref.pdf