Skip navigation

4.2. A különböző hatások megjelenése az óvodában

A kisgyermekek életében megjelenő átmenetek (családból-óvodába, bölcsődéből- óvodába) segítése, megkönnyítése érdekében az óvodapedagógusoknak célszerű és szükséges élniük azokkal a  lehetőségekkel, amelyek a gyakorlati pedagógiai munka során beváltak,   eredményesek, hiszen az család, a bölcsőde és a gyermekjóléti alapellátás egyéb intézményei,   az óvoda eltérő nevelési eljárásai, módszerei, stílusa megnehezíthetik, elhúzódóvá tehetik a   kisgyermek intézményi szocializációját.

Kívánatos, hogy az óvodapedagógusok ismerjék azokat -a gyermekekre ható- nevelési eljárásokat, amelyek befolyásolhatják óvodai beilleszkedésüket.

 

A nevelésben különböző attitűdök, módszerek érvényesülnek, amelyeket a következőképpen  lehet csoportosítani:

- meleg-engedékeny attitűd

- hideg-engedékeny magatartás

- meleg-korlátozó attitűd

- hideg-korlátozó magatartás                     ( Sávai, 2007. 53.old.)

 

Ahhoz, hogy az óvodapedagógus a megjelenő nevelési eljárások hatását az óvodai csoportjában az általa tervezett elvárásokhoz hatékonyan tudja illeszteni, elengedhetetlen, hogy ismerje a különböző attitűdök jellemzőit, ugyanakkor a tapasztalt viselkedésminták alapján  szükséges olyan együttműködést  kialakítani a szülőkkel, amelynek eredményeként hatékonnyá válik a család-óvoda együttnevelő tevékenysége.

A kisgyermekek életében megjelenő átmenetek ( családból-bölcsődébe, bölcsődéből- óvodába) segítése, megkönnyítése érdekében az óvodapedagógusoknak célszerű és szükséges élniük azokkal a  lehetőségekkel, amelyek a gyakorlati pedagógiai munka során beváltak és eredményesek, hiszen az család és az óvoda eltérő nevelési eljárásai, módszerei, stílusa konfliktusok forrását jelenthetik  a kisgyermek intézménybe kerülésekor.

Jellemző megnyilvánulások lehetnek: távolságtartás (társaktól, felnőttektől), szorongás, önállótlanság, felhalmozott indulatok, önértékelési zavarok, szembeszegülés, agresszív viselkedés, bohóckodás stb.

Ezekre a jellemzőkre érdemes tudatosan figyelni, hogy az észlelés alkalmával lehessen rá megfelelő nevelői stratégiát alkalmazni.