4.2. A különböző hatások megjelenése az óvodában
A kisgyermekek életében megjelenő átmenetek (családból-óvodába, bölcsődéből- óvodába) segítése, megkönnyítése érdekében az óvodapedagógusoknak célszerű és szükséges élniük azokkal a lehetőségekkel, amelyek a gyakorlati pedagógiai munka során beváltak, eredményesek, hiszen az család, a bölcsőde és a gyermekjóléti alapellátás egyéb intézményei, az óvoda eltérő nevelési eljárásai, módszerei, stílusa megnehezíthetik, elhúzódóvá tehetik a kisgyermek intézményi szocializációját.
Kívánatos, hogy az óvodapedagógusok ismerjék azokat -a gyermekekre ható- nevelési eljárásokat, amelyek befolyásolhatják óvodai beilleszkedésüket.
A nevelésben különböző attitűdök, módszerek érvényesülnek, amelyeket a következőképpen lehet csoportosítani:
- meleg-engedékeny attitűd
- hideg-engedékeny magatartás
- meleg-korlátozó attitűd
- hideg-korlátozó magatartás ( Sávai, 2007. 53.old.)
Ahhoz, hogy az óvodapedagógus a megjelenő nevelési eljárások hatását az óvodai csoportjában az általa tervezett elvárásokhoz hatékonyan tudja illeszteni, elengedhetetlen, hogy ismerje a különböző attitűdök jellemzőit, ugyanakkor a tapasztalt viselkedésminták alapján szükséges olyan együttműködést kialakítani a szülőkkel, amelynek eredményeként hatékonnyá válik a család-óvoda együttnevelő tevékenysége.
A kisgyermekek életében megjelenő átmenetek ( családból-bölcsődébe, bölcsődéből- óvodába) segítése, megkönnyítése érdekében az óvodapedagógusoknak célszerű és szükséges élniük azokkal a lehetőségekkel, amelyek a gyakorlati pedagógiai munka során beváltak és eredményesek, hiszen az család és az óvoda eltérő nevelési eljárásai, módszerei, stílusa konfliktusok forrását jelenthetik a kisgyermek intézménybe kerülésekor.
Jellemző megnyilvánulások lehetnek: távolságtartás (társaktól, felnőttektől), szorongás, önállótlanság, felhalmozott indulatok, önértékelési zavarok, szembeszegülés, agresszív viselkedés, bohóckodás stb.
Ezekre a jellemzőkre érdemes tudatosan figyelni, hogy az észlelés alkalmával lehessen rá megfelelő nevelői stratégiát alkalmazni.