13.7. Fejezetzáró
Pedagógiai tér
A pedagógiai tér fogalma az oktatási intézmény tereit mint az intézmény fizikai megvalósulását és annak környezetét (tehát az építészet felőli megközelítést), és a pedagógiai célú működést szolgáló tereket foglalja magába. Utóbbi azokat a tereket tartalmazza, amelyek egyrészt a pedagógiai funkciók megvalósulása, másrészt a pedagógiai interakciók létrejötte számára biztosítja a tárgyi környezetet.
Bővebben: Hercz – Sántha tanulmányában (ld. Kitekintőben)
A pedagógiai terekkel kapcsolatos érdekesség a neveléstörténeti vonatkozás. A következő táblázatban a szerzők összegyűjtötték azokat a jellemzőket, amelyek a különféle reformpedagógiákból szivárogtak be, majd váltak általánossá az iskolákban és az óvodákban.
„Ha időben visszatekintünk, mindig is voltak a gyermekek számára fejlesztőnek tartott környezetek, „gyermek terek”: olyan terek, amelyeket az egyes kultúrák más-más módon képzeltek el és valósítottak meg. A gyakorlatban azonban az eredetileg is gyermekeknek szánt, pedagógiai célokkal tervezett és épített épületekről csak a 19. századtól, a gyermekkor szerepének átértékelődésétől beszélhetünk. Míg a legtöbb neveléstörténeti forrás a gyermekközpontú terekről mint a gyermekek érdekében létrejött, társadalmi szempontból jótéteménynek tekintendő megvalósulásáról beszél, napjaink gyermekkor-kutatói azért kezdenek panaszkodni, amit két német szociológus, Helga és Helmut Zieher „szigetképző” gyermekkornak („islanding” of childhood) nevez, azon a tendencián tehát, hogy a gyermeki tereket elszigetelik egymástól, és a felnőttek által használt terektől is (Childrens’ places, 2009).” (in: Hercz – Sánta, 2009)
Térelrendezési sajátosságok néhány reformpedagógiai iskolamodellben (in: Hercz – Sánta, …)
Reformkoncepció |
Térelrendezés |
Montessori-pedagógia |
- Gyermek köré előkészített környezet: különböző méretű bútorok, polcok, bármikor hozzáférhető, gazdag eszközválaszték - Fejlődési igényeknek megfelelő környezet |
Waldorf-pedagógia |
- Épület és természet összhangja: szokatlan formák, különleges színhatások - Mély antropozófián alapuló emberismeret, ennek megfelelő osztálytermi berendezés |
Dalton-terv |
- Az iskolai tér egyéni tanulási ütem szerinti belső differenciálása |
Jena-terv |
- „Iskolai lakószoba”, különböző életkorú tanulók közös munkája - Frontális, egyéni és csoportmunka tevékenységterei, gazdag eszköztár |
Freinet-pedagógia |
- Osztályterem reformja, a tanulók önálló vagy csoportos foglalkoztatása |
Alternatív-iskolák |
- A különböző reformkoncepciók elképzeléseinek ötvözése, egyéni sajátosságokhoz való igazítása |
Ha felkeltette érdeklődését a pedagógiai tér, iskolai vonatkozásban itt olvashat róla bővebben. Az óvodai terek feltárását pedig kutatási, szakdolgozati témának ajánljuk. |
Hercz Mária – Sántha Kálmán (2009): Pedagógiai terek iskolai implementációja. Az architektúra és a funkcionális terek hatása a mindennapok pedagógiai világára. In: Iskolakultúra, 9. sz. 78-94.o.