13.4. Célkitűzés és elérésének kontrollálása
Nem szokványos, de pályakezdők számára különösen hasznos az elégedettségi kritériumok megfogalmazása (röviden, tömören). Már ekkor tudatosítjuk, hogy nem a maximális siker esetén értékeljük munkánkat eredményesnek, hisz nem sikerülhet minden foglalkozásunk ugyanúgy, de fogalmazzunk meg minimumokat! Érdemes ezt a mondatot befejezni: „Akkor tekintem sikeresnek a foglalkozást, ha …”. A sikerkritériumok minimumát a kitűzött célok alapján fogalmazzuk meg (ellenőrző listaszerűen, ilyenkor múlt időt használunk, hisz a foglalkozás után döntünk róluk). Vegyünk példaként egy tavaszi foglalkozást, melyen (többek közt rügyező faág készül krepp-papír galacsinokból. Sikerkritériumaink (korábban megfogalmazott céljaink alapján):
- nevelési
érzelmi (pl. a gyermekek többsége jókedvűen, érdeklődve vett részt)
szociális (pl. K.L. és M.A gyermekek türelmesen dolgoznak; a kiscsoportosok aktivizálhatók, segítséget kapnak és elfogadnak)
- tanítási
tartalmi (pl. mindenki megismerte a …-t)
produktum (pl. a nagycsoportosak önállóan készítették el a …t; L.I. és P.É. kreatívan továbbfejlesztette a … ; a kiscsoportosok egy része dadus és nagycsoportosok segítségével dolgozott)
- fejlesztési
figyelem fejlesztése: figyelem tartalma, terjedelme a munkadarab készítése során
kézügyesség fejlesztése: mikromozgások (körkörös mozgás, célzott mozgás, pontos mozdulatok)