Skip navigation

IV. Az óvoda mint munkahely

Célok

A modul célja az óvoda mint intézmény és mint munkahely bemutatása társadalmi szerepétől, jogszabályi környezetétől indulva az állást kereső, majd az ifjú kolléga munkahelyi beilleszkedésének kérdéséig.

Célja egyrészt, hogy megismertesse az Olvasót a létrehozást és működést szabályzó  jogszabályi háttérrel, különös figyelmet fordítva a szülőkkel való együttműködésre, az óvodapedagógusoktól  való elvárásokra, hisz ezzel a kezdő óvodapedagógus az óvodába lépés első napján szembesül.

Célja másrészt, hogy segítséget adjon az óvodai munkát kereső fiatalnak az álláskereséshez és a beilleszkedéshez.

Különösen érdekessé teszi e részt, hogy kétféle nézőpontból kerül megközelítésre: az óvodavezető, és az aspiráns, a munkát kereső kezdő fiatal szemszögéből.

A 10.  fejezetben lehetőség nyílik megismerni az óvoda társadalmi szerepét,  az óvodai nevelés főbb törvényi hátterét, a szülők elvárásait az óvodákkal, az óvodapedagógusokkal szemben. A tananyagrész felhívja a figyelmet család és az óvoda nevelőpartneri együttműködésének fontosságára. A fejezet végén példákon keresztül kerül bemutatásra milyen lehetőségeket használnak ki az óvodák a különféle elvárásoknak való megfelelés érdekében.

A 11. fejezetben az olvasók megismerhetik az óvoda formális jellemzőit, szervezeti kultúrájának főbb jegyeit. Az intézményvezető szemüvegén keresztül szerezhetnek tudomást a kiválasztás folyamatáról, majd megismerkedhetnek az új munkatárs beillesztésében kulcsszereplő mentorpedagógus feladataival. Röviden bemutatásra kerül a pedagógus életpályamodell lényege. Sajátos aspektusból - a jelentkező szemével- mutatjuk be a pályakezdő pedagógusok pályára kerülésének első időszakát is, kitérve az első benyomás jelentőségére a pedagógus személyét, illetve önéletrajzát vizsgálva. A fejezetben a munkakereső ifjú pedagógus néhány hasznos tanácsot is talál  az álláskereséstől

A 12. fejezetben lehetőség nyílik  az óvoda külső és belső kapcsolatrendszerét megismerni. A tananyagrész hivatkozik azokra az intézményi dokumentumokra, amelyek tartalmazzák az óvoda külső és belső kapcsolatrendszerét, annak területeit, felhívja a figyelmet a kommunikáció fontosságára a partnerkapcsolatokban.