Skip navigation

A Kölyökatlétika eszközök sokoldalú felhasználhatósága a testnevelés órákon

Készítette: Vári Beáta

EszközdbEszközdb
Kerekes eszköztároló táska 1 Kereszt alakú ugrószőnyeg 1
Medicin labda 2 Szoknyás hajító labda 4
Atlétikai szoft diszkosz 3 markolattal 1 Terem gerely 2
Atlétikai szoft diszkosz 2 Műanyag gerely 2
Bója 4 Speciális mérőszalag 20 m 1
Taktikai lap 100 cm-es rúdhoz 14 Speciális mérőszalag 50 m 1
Taktikai rúd 14 Rúdugró rúd 2
Színes hajító labda 100 ugrókötél 1
Gumikötél 1 Célkorong rúdugráshoz 1 szett
Összehajtható tornaszőnyeg 4 Bója szett 1
Koordinációs létra 1 Tányérbója 40
Gyermek gát 14 Lágy karika 6
Medicin labda belső markolattal 2 Térelválasztó szalag, forgásos dobáshoz 1 szett
Jelölő mez 60 Eseménytábla feliratokkal 1
Feladatlapok 1 szett    

A gyermekversenyek legtöbbször a felnőtt versenyek kicsinyített változatai, azonban ez helytelen megoldás, mivel túl korai specializációhoz vezet, és megakadályozza a gyermek harmonikus fejlődését. Hátrányos azért is, mert egy olyan szellemet sugall a gyermekek irányába, ami életkoruknak nem megfelelő.

Az IAAF (Nemzetközi Atlétikai Szövetség) azt tűzte ki célul (számos kutatási és kísérleti adat alapján), hogy az atlétikának egy olyan formáját vezesse be, ami könnyen illeszkedik a gyermek fejlődési szükségleteihez.

2001 tavaszán az IAAF KÖLYÖKATLÉTIKA Munkacsoportja olyan koncepciót fejlesztett ki, amely határozottan különbözik az atlétika felnőtt modelljétől. Ez az új modell az IAAF KIDS/IAAF KÖLYÖKATLÉTIKA, melynek célja, az atlétikát a legtöbbet gyakorolt egyéni sporttá tenni a világ összes iskolájában.

Magyarországon 2012-ben indult el a képzés, melynek keretében két év alatt eddig 2008 pedagógust képzett ki a Testnevelési és Sporttudományi Kar (TF) arra, hogy miként oktassák a 6-12 éves gyerekeknek a testnevelést atlétikai szemlélettel. Az első évben 1007 alsó tagozatosokat tanító pedagógus vett részt a 30 órás képzésben, míg a második évben 1001 tanító/tanár kapta meg a tanúsítványt.

Szervezeti céljai

  • sok gyermek egyidejű foglalkoztatása
  • különböző és egyszerű mozgásformák megtapasztalása, hogy ne csak a gyorsabb és erősebb tanulók érjenek el jó eredményeket
  • az elvárásokat a gyerekek korához és koordinációs képességeihez alakítja
  • a programokat kalandossá teszi
  • események felépítése és értékelése egyszerű
  • nincs szükség sok szervezőre, bíróra
  • koedukált esemény legyen az atlétika

Tartalmi céljai

  • megtanítani a gyerekeket, hogy az energiáikat a hosszú távú egészségük megőrzésére használják fel
  • a játékformák nehézségi fokának fokozatos növekedése járuljon hozzá a tanulók harmonikus általános fejlődéséhez
  • alapvető elv a csapatmunka (fiúk – lányok együtt)

(Felhasznált irodalom: IAAF Kölyökatlétika, gyermek csapatversenyek)

A program által meghatározott feladatokon, gyakorlatokon túl, az eszközök sokoldalúan használhatók, kombinálhatók. A teljesség igénye nélkül, gondolatébresztőként szánjuk a leírt és bemutatott gyakorlatokat. A testnevelők, tanítók kreativitása nélkülözhetetlen az eszközök használatakor. A feladatokat korosztályokra és eszközökre lebontva ismertetjük. A feladatokat lehet egyénileg, párokban, csapatban végrehajtani, ez a tanárra van bízva, mint ahogy a szabályok alakítása is. A legtöbb gyakorlat mindhárom korosztálynál megtalálható, csak egyre nehezebb formában.