Folyamatos /non-stop/ vezetési módszerek
A testnevelés órák egyik legfontosabb feladata, hogy a tanulók megfelelő terhelést kapjanak, így azok az élettani folyamatok beinduljanak melyek kiváltják az alkalmazkodást. Az embert a hétköznapi életben szakadatlanul különféle hatások - ingerek- érik. Ezen ingerek közül viszont csak azokra reagál, melyek elérik a szervezet ingerküszöbét. Ehhez az ingernek bizonyos erősséggel (intenzitás) és időtartammal (terjedelem) kell rendelkeznie.
A testnevelés és sport területén elsősorban mozgásingerekről beszélünk.
A külső ingerek (környezet vagy mozgás) és a hatásukra létrejövő belső ingerek (a szervezet fiziológiai és pszichikai reakciói és változásai) révén kiváltott hatást terhelésnek nevezzük.
A terhelés jelenti a szervezet számára azt az ingert, amelyhez alkalmazkodva mód nyílik a tanuló motoros teljesítményének növelésére. (adaptálódás)
A terhelés előtti bemelegítés soha nem maradhat el, ezért célszerű a gyakorlatvezetést úgy megválasztani, hogy rövid idő alatt is alaposan, minden izomcsoportot, izületet át lehessen mozgatni.
A bemelegítés feladatai:
- az izmok, szalagok hőmérsékletének emelése, nyújthatóságának fokozása, a sérülések elkerülése érdekében,
- pszichikai ráhangolódás az óra fő részére,
- az izom-összehúzódás sebességének növelése,
- a működő izmok oxigén- és tápanyag-ellátásának javítása,
- az ízületek „kenőanyaggal" való ellátása,
- az ingerületvezetés gyorsítása,
- a stressz oldása, hangulatjavítás,
- a mozgáskoordináció javítása,
A testhőmérséklet a bemelegítés folyamán emelkedik, akár a 38,5 fokot is elérheti, de ez nem kóros!
A „Kövesd a tanárt/edzőt" vezetési módszer alkalmazása utánzáson alapul.
Már alsó tagozatos gyerekeknél is alkalmazható, de sikerrel végeztethető az idősebb tanulóknál is. A gyakorlatvezető arra szólítja fel a tanulókat, hogy az általa /esetleg egy ügyesebb tanuló által bemutatott feladatokat vele együtt végezzék, utánozzák az ő/előtornász mozgását. A gyakorlatvezető ezután a gyakorlatokat folyamatosan végrehajtja, vagy imitálva megmutatja, a tanítványok pedig követik a gyakorlatvezetőt a végrehajtásban.
A gyakorlatvezető állhat szemben a tanítványokkal, tükörképet mutatva, vagy oldalnézetben a gyakorlat fő mozgásirányától függően. Ha egy tanuló vagy „előtornász" mutatja a gyakorlatokat, célszerű, ha ő háttal a többieknek végzi a gyakorlatokat, de az előre-hátra irányú gyakorlatokat jobb oldalnézetből bemutatni!
2. Másik fajtája, egy előzetesen megkoreografált és megtanult gyakorlatláncot feltételez a gyakorlatvezető részéről. A végrehajtás folyamatossága biztosítása érdekében a gyakorlatok ismétlésszámát jól kiszámíthatóvá és könnyen követhetővé kell tenni a résztvevők számára. A folyamatos végrehajtás közben a tempó és ritmus megtartásával a gyakorlatvezetőnek előre közölnie kell a várható irányváltoztatásokat és az alapgyakorlatokhoz kapcsolódó variációkat. A színes és élvezetes gyakorlatvezetés, a folyamatos tempódiktálás mellett folyamatos kommunikációt is igényel a gyakorlatvezető részéről. Ez a gyakorlatvezetési módszer nagy felkészültséget és sok gyakorlást igényel. A gyerekek szeretik a kihívásokat, és egy gyakorlat-fűzér betanulása kihívást jelenthet számukra. Egy jól összeállított fűzér többszöri végrehajtása helyettesítheti a bemelegítést, változatosabbá teheti a testnevelés órákat.
3. A folyamatos gyakorlatvezetési módszer egy harmadik fajtája, ha jól ismert, és egyszerű szerkezetű gyakorlatokat kapcsolunk össze. Megindítunk egy egyszerű gyakorlatot, és a gyakorlat végrehajtása közben ismertetjük a következő feladatot.
Kellő számú ismétlésszám után megállítjuk a gyakorlást az „elég!" vezényszóval, majd az „Átmenet!"felszólítást követően elhelyezkednek a tanulók a következő gyakorlat kiinduló helyzetében és a „Rajta" vezényszóra elkezdik a következő, új gyakorlatot. Célszerű egy előre megtervezett vázra, könnyen összekapcsolható kiinduló helyzetekre felépíteni a gyakorlatsort. Nagy figyelmet, fegyelmet követel és előképzettséget igényel, mert a tanulóknak érteniük kell a megoldandó gyakorlatot.
4. Állandó, visszatérő gyakorlatokkal történő gyakorlatvezetési módszer alkalmazása során, minden új gyakorlat közlése és elrendelése előtt, a könnyebb átmenet érdekében egy egyszerű, és visszatérő gyakorlatot alkalmazunk. Pl.„helyben szökdelés, vagy helyben futás"! Az állandó gyakorlat végzése közben ismertetjük a következő gyakorlat kiinduló helyzetét. Pl .terpeszállás csípőre tartás , majd ütemenként a végrehajtandó feladatot. pl. 1.ütem: törzshajlítás balra, 2.ütem: törzsnyújtás, 3-4. ütem: ugyanez ellenkezőleg „Figyelem! Kiinduló helyzetbe ugorj!" „Gyakorlat folyamatosan rajta!" Kellő számú ismétlés után, "elég „ vezényszóra megállítjuk a gyakorlást és „állandó gyakorlat rajta !" vezényszavakkal elindítjuk a visszatérő gyakorlatot, aminek domináns hatása fokozhatja vagy csökkentheti a gyakorlatsorozat által kiváltott terhelést, ezáltal nemcsak a folyamatos végrehajtást könnyítheti, hanem funkcionális szerepet is betölthet. Az állandó gyakorlatot „menet közben" megváltoztathatjuk.
A gyakorlatvezetési módszerek megválasztásának szempontjai
A gyakorlatvezetési módszer megválasztása függ:
- a gyakoroltatás céljától (pl. bemelegítés, levezetés, képességfejlesztés, új mozgás tanítása),
- a csoport összetételétől (homogén, heterogén),
- a gyakorlásban résztvevők számától, életkorától, az életkori sajátosságoktól,
- a tanítványok előképzettségétől, a résztvevők gyakorlat repertoárjától,
- (szaknyelvi előképzettségétől, a fizikai előképzettségétől,)
- a gyakorlatok bonyolultsági fokától, szerkezetétől, ismertségétől,
- az elérendő terhelés intenzitásától, az időkihasználás fokától, a tervezett fizikai aktivitás és a „holtidők" arányától,
- a rendelkezésre álló terület nagyságától,
A gyakorlatvezetés ismérvei:
- a szaknyelv pontos ismeretére épül,
- korrekt, pontos feladat meghatározást tartalmazó,
- figyelmet felkeltő, határozott kiállású,
- a tanulók figyelmét fenntartó, motiváló attitüde,
- hibajavításban, a jó, helyes végrehajtásra utaló, segítő, ösztönző, dicsérő magatartás.
A következőkben két példa gyakorlatsort mutatok be, amelyek állandó gyakorlattal történnek, és bemelegítést szolgáló gyakorlatok szerepelnek benne. (4. pont) Az elsőt jó képességű 3. osztályos tanulókkal, vagy 4.-esekkel végre lehet hajtatni, a másodikat felső tagozatban végeztethetjük el. Úgy gondolom a tanulók „vevők" az újra, kihívást jelenthet számukra 1 -1 új módszer.
Lsd.: gyakorlatsor 1. és gyakorlatsor 2 . (képek)
1. gyakorlatsor: Bemelegítő gyakorlat sor felső tagozatos tanulók számára
2. gyakorlatsor: Bemelegítő gyakorlat sor alsó tagozatos tanulók számára