Kötélugrás bevezetésének szükségessége
A kötélugrás iskolai bevezetését az is indokolja, hogy azokban az iskolákban is ahol nincs tornaterem, vagy a testnevelés órák nagy része- terem elfoglaltsága miatt - szabadtéren zajlik, (nem ritkán folyosókon) alkalmazhatják az ugrókötelezést, mert a gyakorlatok bárhol végezhetők, nem csapnak nagy zajt, és mert a szer - még iskolai viszonylatban is – olcsó. Az ugrókötelezést még nyél nélküli kötéllel is el lehet kezdeni.
Összefoglalva az érveket a kötélugrás iskolai oktatása mellett
A kötélugrás sportág megismertetésével teljesíthetők az iskolai testnevelés és sport Nat-ban megfogalmazott céljai és feladatai.
- Az összes motorikus képességet fejleszthetjük vele.
- Kevés gyakorlással is sikerélményt biztosíthatunk.
- Egyszerűen és jól és mérhető az egyéni teljesítmény és a fejlődés.
- Fontos szerepet tölthet be az iskolás évek után is az egészség megőrzésében.
- A szabadidős tevékenység során is mozgásra ösztönzi a tanulókat.
A kötélhajtás rendkívüli előnye, hogy gyakorlatanyaga a – legyen az egyszerű vagy bonyolult ‒ kis helyen is végezhető. A gyakorlatok sokfélesége biztosítja, hogy mindenki megtalálja a képességeinek megfelelő elemeket.
A köztudatban és az iskolai testnevelésben általában az egyéni ugrókötél gyakorlatok ismertek, pedig a páros és kis csoportos gyakorlatok éppen olyan hatékonyak, szórakoztatóak, sőt a tanulók közötti kooperáció, az hogy a tanulóknak egymásra is oda kell figyelni még jobban fejleszti a mozgáskoordinációt. Az egyéni gyakorlatokról és a lábtechnikai elemek oktatásáról már készült tananyag, ennek ismerete előfeltétele a páros és csoportos gyakorlatok oktatásának. Az ajánlott tananyagot Hocza Ágnes, a SZTE JGYPK Testnevelési és Sporttudományi Intézet adjunktusa írta és a következő oldalon található.