Skip navigation

Kötélugrás bevezetésének szükségessége

A kötélugrás iskolai bevezetését az is indokolja, hogy azokban az iskolákban is ahol nincs tornaterem, vagy a testnevelés órák nagy része- terem elfoglaltsága miatt - szabadtéren zajlik, (nem ritkán folyosókon) alkalmazhatják az ugrókötelezést, mert a gyakorlatok bárhol végezhetők, nem csapnak nagy zajt, és mert a szer - még iskolai viszonylatban is – olcsó. Az ugrókötelezést még nyél nélküli kötéllel is el lehet kezdeni.

Összefoglalva az érveket a kötélugrás iskolai oktatása mellett

A kötélugrás sportág megismertetésével teljesíthetők az iskolai testnevelés és sport Nat-ban megfogalmazott céljai és feladatai.

  • Az összes motorikus képességet fejleszthetjük vele.
  • Kevés gyakorlással is sikerélményt biztosíthatunk.
  • Egyszerűen és jól és mérhető az egyéni teljesítmény és a fejlődés.
  • Fontos szerepet tölthet be az iskolás évek után is az egészség megőrzésében.
  • A szabadidős tevékenység során is mozgásra ösztönzi a tanulókat.

A kötélhajtás rendkívüli előnye, hogy gyakorlatanyaga a – legyen az egyszerű vagy bonyolult ‒ kis helyen is végezhető. A gyakorlatok sokfélesége biztosítja, hogy mindenki megtalálja a képességeinek megfelelő elemeket.

A köztudatban és az iskolai testnevelésben általában az egyéni ugrókötél gyakorlatok ismertek, pedig a páros és kis csoportos gyakorlatok éppen olyan hatékonyak, szórakoztatóak, sőt a tanulók közötti kooperáció, az hogy a tanulóknak egymásra is oda kell figyelni még jobban fejleszti a mozgáskoordinációt. Az egyéni gyakorlatokról és a lábtechnikai elemek oktatásáról már készült tananyag, ennek ismerete előfeltétele a páros és csoportos gyakorlatok oktatásának. Az ajánlott tananyagot Hocza Ágnes, a SZTE JGYPK Testnevelési és Sporttudományi Intézet adjunktusa írta és a következő oldalon található.

http://www.jgypk.u-szeged.hu/tamopa/Tananyag/Kotelugras/