Skip navigation

Az egyensúlyi rendszer fejlesztése

Változatos érzékszervi és egyensúlyi ingerekkel fejleszthető az egyensúlyi rendszer. Fejlődése során fokozatosan leépülnek a primitív reflexek (pl. a markoló-szopó reflex), kialakulnak és megerősödnek az emberre jellemző mozgásformák, mozgásfolyamatok; a szemmozgások is megfelelővé válnak, a test két oldalának összehangolt működése is stabilizálódik, az idegrendszeri folyamatok egyre érettebbé és összetettebbé válnak.

A fejlesztéshez használható néhány eszköz, a teljesség igénye nélkül.
(tornateremben megtalálhatók)

  • lengő nyújtó
  • gyűrű
  • óriáslabda, fit-ball labda
  • tornaszivacsok
  • hullahopp karikák
  • gerenda
  • forgó-egyensúlyozó korong, egyensúly párna
  • bordásfalak

forrás: http://www.gekkonet.hu/blog/egyensulyerzekeles-es-mozgasfejlodes/

Az egyensúlyérzék a felvett egyensúly fenntartásában és a zavaró tényezők kiegyenlítésében játszik döntő szerepet.

Az egyensúlyozás mértékét meghatározza:

  1. A megoldott feladat koordinációs bonyolultsága.
  2. Változó feladatokhoz vagy helyzetekhez alkalmazkodás, az átállítódás időtartama.
  3. Magasfokú egyensúlyozást követelő feladatok megtanulásának időtartama.

Minél tökéletesebb az egyén egyensúlyozó funkciója, annál gyorsabban áll vissza az elvesztett egyensúly. Az ember fizikai felkészültsége és az egyensúlyi teljesítménye között szoros összefüggés tapasztalható.

Az egyensúlyérzék fejlesztésének két fő módszere:

1. Egyensúlyi gyakorlatok alkalmazása.
Ezen olyan mozgásokat, testhelyzeteket értünk, amelyekben az egyensúlyt nehezített körülmények között kell megtartani. Például szándékosan elveszítjük egyensúlyi helyzetünket és aztán igyekszünk ismét visszatérni a biztos egyensúlyi helyzetbe.

2. Az egyenes vonalú és a szögfelgyorsulással kapcsolatos gyakorlatok alkalmazása.

Azért van szükség mindkét fajta gyakorlatra, mert a vesztibuláris apparátus sokoldalú alkalmazkodása csak akkor érhető el, ha egyenes vonalú és forgó mozgásokat, mint alapvető ingert alkalmazunk. Olyan egyéneknél, akiknek különösen gyenge az egyensúlyérzékük és gyermekeknél a forgó helyzetváltoztatásokkal sokkal jobb eredményt érhetünk el.

forrás: Koltai Jenő – Dr. .Nádori László: Sportképességek fejlesztése. Budapest, 1976. Sport.

A továbbiakban néhány olyan új sporteszközt szeretnék bemutatni, amelyek szintén felhasználhatók az egyensúlyérzék fejlesztésére, és amelyek iskolai beszerzése – pl. anyagi lehetőségek – megvalósítható.