Skip navigation

Táncok

Készítette: Domokos Mihály

A tánc a kultúrértékek hordozója, az emberi párkapcsolat kialakulásának eszköze a társasági élet művelődési színtere.

Táncolni jó, táncolni szép, táncolni kell!

A táncolás az élet velejárója. Nincs olyan ember a földön, aki ne táncolt volna valamilyen alkalommal, még akkor is, ha nincs semmi érzéke hozzá. de legtöbb embernek azonban van készsége, és ki is használja, ha van rá alkalma. Alkalom pedig mindig van.

 Ki nem járt még szalagavatón, gólyabálon, iskolai/egyetemi/munkahelyi buliban? Ki volt úgy egy lagziban, hogy ott nem táncolt?

 A tánc végig kíséri az életünket. A tánc a test jellemzően zenére történő mozgásával fejez ki érzelmeket. A tánc az emberek közötti nonverbális kommunikáció eszközének is tekinthető. A tánc célja lehet minél több ember részvétele, de vannak társasági táncok és közönség számára előadott táncok is. A tánc lehet ünnepélyes, versenyszerű vagy akár erotikus. A táncmozdulatok lehetnek közvetlen tartalom nélküliek, de bírhatnak jelnyelvi vagy szimbolikus jelentéssel, mint számos ázsiai táncban. A tánc kifejezhet gondolatokat, érzelmeket, vagy elmondhat egy történetet is.

A társastánc kialakulása Már az ősidők óta, ha az emberek összejöttek ünnepelni, nem maradhattak zene és tánc nélkül. Ezek nem csupán a szórakozás, hanem az adott közösség szertartásainak részei voltak. Kultikus, vagy vallási jelentőségük mellett fontosak voltak a közösség életében, összetartásában is. A zene (dalok, énekek később a hangszeres muzsika) apáról fiúra hagyományként öröklődött egy-egy népcsoporton belül. Minden népnek megvan a saját népzenéje és tánca.  http://www.borokas.hu/szaki/pdf/tancelet.pdf

Részletesebben: www.tancolo.pte.hu/pdf.php?id=206&type.

Míg például a diszkó-féle táncot nem kell tanulnunk, úgy mozgunk, ahogy akarunk (azaz ahogyan elképzeljük, hogy táncunk vajon mennyire hat partnerünkre), addig a többi társas táncot: keringőt, polkát, foxtrottot stb. tanulnunk kell.

A tánc tanítás iskolai keretek közötti megjelenését segítette elő az 1990 évek reformpedagógiai tantervi törekvései. Az iskolarendszerhez igazodó testnevelés tantervben, mint (mozgás - zene - harmónia) műveltségtartalom formájában jelenik a testnevelés tanítás folyamatában. Dinamikus lendületet adott az alapfokú művészeti iskolákban folyó tánctanítás elterjedése, megjelenése a közoktatásban.

A kerettanterv összességében az adott iskolaszakaszokra fogalmazza meg a fejlesztési tartalmakat, a hozzárendelt óraszámokkal, amelyeknek csak a 90%-ára ad kötelező tartalmat, míg a fennmaradó 10% szabad felhasználást biztosít a tervezés során. Tervezőmunka szabadsága lehetőséget adott a mozgásműveltség fejlesztését segítő, tantárgyak oktatására, mint

Dráma és tánc,
Tánc és mozgás

 A tánc tanítása a testnevelés órák keretében is történhet, megfelelő képesítésű pedagógus vezetésével

Testnevelés óra keretében táncoktatás táncos többféle mozgásforma alkalmazását és fejlesztését biztosítja (aerobik, hip-ha stb).

Részletesebben:

http://kerettanterv.ofi.hu/01_melleklet_1-4/index_alt_isk_also.html
http://kerettanterv.ofi.hu/02_melleklet_5-8/index_alt_isk_felso.html
http://kerettanterv.ofi.hu/03_melleklet_9-12/index_4_gimn.html