Skip navigation

Ballkorobics – egy új mozgásforma a testnevelés palettáján

Készítette: Hézsőné Böröcz Andrea

A ballkorobics – elsősorban - ritmus – és mozgáskoordináció fejlesztő mozgásforma. A középpontjában labdával végzett gyakorlatok állnak, melyeket az aerobic mozgásanyagával, lépésekkel, lépéskombinációkkal, szökdeléssel, és egyéb elemekkel ötvöznek.

Ezt az új mozgásformát Peter Schreiner vezette be, aki német válogatott focistaként, majd később edzőként a DFA utánpótlás nevelésében is szerepet vállalt. Edzőként azon munkálkodott hogyan lehet változatosabbá, hatékonyabbá tenni a labdatechnikai elemek tanítását-tanulását, azon gondolkodott, milyen módon fejleszthető a ritmusérzék, és mindezt hogyan tudja szórakoztató, jó hangulatú edzéseken kivitelezni. Egy aerobic oktatóval való kooperációja következményeként „kialakult" egy új mozgásforma, a ballkorobics. Az aerobic lépéseket összekötötte labdával végzett különböző dobásokkal, rúgásokkal, pattintással, labdavezetéssel. Bár Ő kimondottan focilabdára tervezte a mozgásanyagát, ez a rövid anyag bemutatja, hogy ennél sokkal szélesebb körben is kiválóan lehet alkalmazni. Bármelyik labdajáték felkészítésében, sőt az iskolai testnevelés területén is eredményesen alkalmazhatók (végeztethetőek) ezek a labdás, ballkorobics gyakorlatok.

Fontos szempont, hogy a fiúk kedvenc játékszere, a labda is megjelenik így ők is szívesen alkalmazzák.

Kiváló csapatépítő tevékenység, mert egyes gyakorlatcsoportok sikeres végrehajtásához fontos a társak közötti kooperáció, és - nem utolsó sorban - látványos bemutatókat is lehet tartani ballkorobics gyakorlatok segítségével.

A labdás aerobic gyakorlatok javítják a mozgáskoordinációt, a kéz és láb összhangját, erősítik az alsó végtag izmait, javítják a kézügyességet, fejlesztik a periférikus látást –főleg ha több labdával végeztetjük – és nem utolsó sorban javítják az állóképességet.

A gyakorlatokat végezhetik a tanulók egyénileg, párban egy vagy két labdával és csoportosan is.

A gyakorlatok megtekinthetők, a megjelölt videókon, az SZTE JGYPK TSTI testnevelő –edző, illetve rekreáció szervező szakos hallgatóinak közreműködésével. A hallgatókat nem készítettem fel külön ezekre a feladatokra, a felvételkor ismertettem ill. mutattam be a gyakorlatokat, emiatt talán nem tökéletes minden bemutatás, de az volt a célom, hogy „munka közben" lehessen látni a gyakorlatokat.

Szervezési feladatok „ballkorobics" gyakorlatok végzéséhez:

A labdákat óra vagy foglalkozás előtt elő kell készíteni pl.: hálóba, szekrénytetőbe, stb.. Fontos, hogy a tanárnak is legyen labdája, ne a tanulók eszközét használja a bemutatásokhoz. Lehetőleg egyforma, azonos súlyú, színű és minőségű labdákat használjanak, így az összhatás jobb, látványosabb.

A labdák kiosztása többféleképpen történhet:

  • helyben, pl.: hálóból vegyék ki a tanulók a sorakozó előtt,
  • menet közben: a tanulók a tanártól, vagy egy felmentett gyerektől kapják kézbe azt. (Nem igazán jó, ha a gyerekek maguk veszik fel a labdát, mert el kezdenek válogatni, és sok idő telik el feleslegesen.).

Fontos, hogy a kiosztás előtt megtudják a gyerekek, mit lehet, és mit nem lehet tenni a labdával. (Lehet néhányszor feldobni, nem lehet pattogtatni, rúgni stb.,)

A gyakorlatok a következő alakzatokban végeztethetők:

  • egész távolságnál nagyobb térközre állítva a tanulókat, nyitott alakzatban;
  • szétszórt alakzatban.

Egyéb szempontok:

  • a labdák nagysága a tanulók előképzettségéhez igazodjon!
  • a zenét a tanulók életkorának megfelelően válasszuk ki!
  • a zene hangereje motiváló legyen, ösztönözzön a dinamikus végrehajtásra!

( 1998 labdarúgó edzőképzésen bemutatót tartottak a JGYPK testnevelés szakos hallgatói Szegeden forrás: www.ballkorobics.de )

Az alábbi gyakorlatok leírásával és videó bemutatásával segítséget kívánok adni azoknak a testnevelő kollégáknak, akik szívesen próbálkoznak valami új dologgal, hogy színesebbé, változatosabbá tegyék óráikat. A gyakorlatokat testnevelő –edző szakos hallgatók mutatják be, akik szintén „kezdők", a ballkorobics mozgásanyagát tekintve.