Skip navigation

Két hosszú ( 5 méteres) kötéllel végzett gyakorlatok

A kétköteles gyakorlatok sikeres végrehajtásához lényeges a kötél forgatásának (hajtásának) a megtanulása. Ezeket a gyakorlatokat hosszabb kötéllel,( 4 -5 m )végezzük. A tanulók egymással szemben, de egymástól távol állnak, a kötelek a talajt ne érintsék. A hajtóknak figyelniük kell a szimmetrikus karmunkára. A kezek a test előtt mell és a has magasságában végezzék a kötelek hajtását.

Szűk oldalterpeszben kell állni, a törzs tartása laza, természetes legyen. A vállakat hagyjuk leengedve. A kötelek hajtása úgy történik, hogy a hajtók ellentétes irányba indítják el a két kötél forgatását. Az egyik kötelet a test hossztengelyétől kifelé kezdik hajtani, míg a másikat egy ütem különbséggel a testük hossztengelye felé, befelé. Törekedni kell arra, hogy először a 2 hajtó érezze meg a kötelek forgatását, és csak miután ez jól megy kezdhetik a szökdelést a kötelek között.

A hajtók a kötelet foghatják marokra, vagy úgy, hogy a kötelet a tenyérben fogva a gyűrűs és  középső ujjak között jön ki a tenyérből, és így végzik a forgatást.

Ha a tanulók megérezték a kötél hajtásának dinamikáját,a hajtók közeledjenek egymáshoz, és úgy forgassák a kötelet, hogy az a talajt érintse. A kötél talajra ütődésének hangjából következtetni lehet a hajtás szimmetrikusságára.

A szökdelőnek a hajtó mellől, oldalról kell indulnia, azt a kötelet figyelve amelyik tőle távolabb van.  Annak a kötélnek a mozgása alapján kell beugrania a két kötél közé. Amikor a távolabbi kötél felszálló ágban van egy határozott mozdulattal ugorjon be és azonnal kezdje el a szökdelést. Rávezető gyakorlatként csak fusson át a tanuló a két kötél között átlósan a másik hajtó oldalára. Ezzel a gyakorlattal meg lehet éreztetni a két kötél hajtásának ritmusát, és a tanulók legyőzik esetleges félelmüket a forgó kötelektől.

Alapszabály, hogy mind a két irányból megtanulják a gyerekek a bejutást a kötelek közé, ill. a kijutást azok közül. Célszerű a hajtókat állandóan váltani, mindenki tanulja meg a kötelek forgatását!

 A fent ismertetett gyakorlatok egymással is variálhatók, kombinálhatók. Úgy gondolom, ha lehetőséget, időt adunk a tanulóknak új elemek kipróbálására, kreativitásukat értékeljük, még több és több gyakorlattal leszünk gazdagabbak. Engedjük a gyerekeket kibontakozni”!

A kötélugrás sportág célkitűzése, hogy a mozgáskultúra és a kondicionális képességek fejlesztésével olyan személyiséget bontakoztasson ki, aki képes az önfejlesztésre, a megújulásra, céljai elérése érdekében tudjon küzdeni, kreatív legyen az élet minden területén, és életmódja szerves része legyen a rendszeres testmozgás.

A felvételek érdekében többször betekintettem az Agorába a kötélugró szakkör edzéseire, és a fent említett célok megvalósulni látszanak. Jó volt látni azt a sok ügyes, motivált és lelkes tanulót, akik részt vettek a foglalkozáson.

Egy részlet az önálló gyakorlás bemutatására, zenére végezték a tanulók, olyan ismert elemekből állították össze a gyakorlat -fűzért amiket a csapat/páros tagjai egyaránt végre tudtak hajtani.