Skip navigation

Modellezés

Készítette: Dr. Bóka Ferenc

A modellezés, mint izgalmas hobbi és technikai sport, melynek célja valamilyen jármű kicsinyített, de működőképes másának megépítése. Nem keverendő össze a makettezéssel, ahol szintén az eredeti jármű vagy épület kicsinyített mását építik meg, viszont ezek a nagyon pontos, élethű makettek nem mozognak. Magyarországon a modellezőket és modellező egyesületeket az MMSZ (Magyar Modellező Szövetség fogja össze). A modellezést különböző járműtípusok szerint csoportokra oszthatjuk:

  • repülőmodellezés
  • helikoptermodellezés
  • autómodellezés
  • hajómodellezés
  • tankmodellezés
  • motormodellezés
  • tengeralattjáró-modellezés
  • rakétamodellezés
  • vasútmodellezés

http://hu.wikipedia.org/wiki/Modellez%C3%A9s 

A megépített modellek között találunk olyanokat, amelyek egy már létező jármű méretarányosan kicsinyített működő másai, de vannak olyanok is, amelyek csak a fantázia szüleményei. Sokszor a modell gazdája olyan tudást és élményeket szerezhet, amelyhez a valóságban igen nehéz lenne hozzájutni. Kitűnően fejleszti a kézügyességet, kreativitást, általános és specifikus műszaki érzéket, megfigyelő és problémamegoldó képességet, esztétikai érzéket. A legjobb érzés az, amikor nem a bolti, hanem a saját maga által épített modellel játszik az ember. Kortalan sportot 10 éves korban érdemes elkezdeni, amely egész életünkben egy állandó örömforrást biztosít. A modellek irányítása többféle módon történhet. Minden ágazaton belül elkülöníthetünk elektromotoros és robbanómotoros hajtású modelleket, a repülésben és a hajózásban pedig találkozhatunk meghajtás nélküli modellekkel is, vitorlázórepülő illetve vitorlás hajó formájában. A repülő, helikopter, autó, és hajómodellezésben leginkább elterjedt módszer a rádiós távirányítás. Az így irányított modelleket az angol "radio controlled" (=rádiójel-vezérelt) kifejezés alapján RC-modelleknek is nevezik. A rádiótávirányító-rendszerek között általában csak a teljesítményadatok és az általuk vezérelhető szervók száma alapján tehetünk különbséget. A napjainkban használt rádiók igen komplikált mikroelektronikai szerkentyűk, de egy dologban mind megegyeznek. Rádióhullámokra ültetett információcsomagokat küldözgetnek, és ezt egy bizonyos hullámhosszon és frekvencián végzik. A rádiók egyik legfontosabb jellemzője a működési frekvencia. A modellirányító rádiók, a klasszikus rádióállomásokhoz hasonlóan, rádiójeleket sugároznak ki, melyeket a modellbe épített vevőkészülék képes felfogni és feldolgozni, majd szervók segítségével elmozdulássá alakítani. A legelterjedtebbek a 27 és a 40 Mhz-es rendszerek, de léteznek 35, 72, és 400 Mhz-es rádiók is. Fontos ezenkívül a rádiók modulációs rendszere is. A modellrádiók egymástól elkülönített frekvencián is képesek dolgozni. Manapság a modellezésben, különösen a repülőmodellezésben, döntő többségben az FM rádiókat használják. Az autó és a hajómodellezésben találkozhatunk még AM rádiókkal is, de ezek viszonylag kis hatósugaruk miatt csak korlátozott körülmények között használhatóak. A repülésben a 35, 40 Mhz-es rendszerek terjedtek el, míg a másik két területen a 27 és a 40 Mhz a jellemző.

A rádió-távirányító- rendszer elemei:

  • rádióadó
  • rádióvevő
  • szervo
  • elektronikus fordulatszám- szabályzó
  • akkumulátor
  • akkumulátor-töltő
  • villanymotor

Az egyik legkedveltebb és legkönnyebben elérhetőek az autómodellek. Itt kezdőknek jobban ajánlottak az elektromos autók, mint a benzinesek. Mindkét kategóriában egyaránt on-road és off-road járművek állnak rendelkezésre. Az on-road sokkal kevésbé robusztusosabb, mint az off-road terepjárók ezért a burkolt, sima felületeken használják. Az off-road autókat, fel lehet használni a különböző típusú terepen is.

 

A versenyeket általában nyílt helyen tartják. A pálya mérete általában 20-50 m-ig terjed, illetve amekkora a rendelkezésre álló hely. Rendeznek gyorsulási versenyt, amin 2-10 autó, és körversenyt, ahol 2-8 autó vehet részt. Továbbá "szépség" versenyt, ahol a kocsi küllemét, részleteit veszik figyelembe.