Dr. Bóka Ferenc, Dr. Borkovits Margit, Dorka Péter, Lehmann-Dobó Andrea: Indoor-outdoor elmélet és gyakorlat
Outdoor kajakos-(kenus) mozgásprogram tervezése iskolásoknak
Őszi szabadtéri foglalkozások | |||||
Hó nap foglalkozás száma | Fejlesztési cél/célok | Tartalom | A fejlesztés elvárt eredményei | Felmérés | |
IX. | 1. | Az egészségvédelem fontosságának tudatosítása. Önálló bemelegítésre alkalmas gyakorlatok megismertetése. Ismeretek átadása az aerob álló-képesség fejlesztéséről. | A program céljának ismertetése. Balesetvédelmi oktatás. Játékos és határozott formájú szabadgyakorlatok. Tartós futás egyéni iram kialakításával. | A mozgásformának, időjárásnak megfelelő sportfelszerelés és a tisztálkodás feltételeinek kialakítása A légvétel és a futómozgás tudatos összehangolása. | Úszástudás felmérése. |
2. | Koordinációs képességek játékos fejlesztése. Az anyanyelvi kommunikáció szaknyelvi terminológián keresztül való fejlesztése. | Játékos és határozott formájú általános hatású szabadgyakorlatok. Kajak-kenu technika oktatása (szárazföldön) vízen. | 6-8 bemelegítést szolgáló gyakorlat bemutatása. Alapvető ismeretek elsajátítása az aerob állóképesség fontosságáról. | ||
3. | Labdás ügyesség fejlesztés a játék és viselkedési-szabályok betartásával. | Kajak-kenu technika oktatása vízen. Labdás ügyességi gyakorlatok hajóban. Különböző méretű és súlyú labdákkal (lufi, pöttyös labda, kislabda). Vízen tartsd a levegőben a labdát c. játék, lufival, pöttyös labdával. | A játékszabályok betartása. A tanórákon tanult technikai elemek célszerű alkalmazása. | ||
4. | A szabadidőben önállóan is végezhető mozgásos játékok megismerése. A mozgásigény megszilárdítása. | Játékos és határozott formájú szabad- gyakorlatok. Vizes váltóversenyek eszközök felhasználásával (különböző súlyú és méretű labdák, váltóbot, karikák, stb.). | Együttműködés a játékok során. A tanórákon tanult technikai elemek célszerű alkalmazása. | ||
X. | 5. | Az önértékelés, a belső értékelés realitásának kialakítása. | Kajak-kenu technika oktatása vízen.(rajt, vizezés). Váltóversenyek | A technikában pontosságra törekvés. | |
6. | Az élményszerű játékot elősegítő technikai elemek továbbfejlesztése. A győzelmek-vereségek okainak feltárása, társsal való együttműködés. | Játékos gyakorlatok vízen pl. „Utolsó pár előre evezz!” | Pontosságra törekvés kajak-kenu technika végrehajtásánál. | ||
7. | Önálló kajakos (kenus) edzésterv elkészítéséhez ismeretek átadása. Rekreációs célú labdás játékok repertoárjának bővítése. | Kajak-kenu technika oktatása vízen.(célba érkezés). Lábtenisz. | Saját edzésterv elkészítése a nyári időszakra. | ||
8. | Önálló étkezési terv elkészítéséhez ismeretek átadása. | Ügyességi és váltóversenyek hajóban. Testzsír (koleszterin) mérés és étkezési tanácsadás. | Az egészséges táplálkozás alapismeretei. | ||
III. | 9. | Ismeretátadás az egészséges életvitel kialakításához. | Edzésnaplók megbeszélése. Rajtgyakorlatok vízen. | Általános ismeretek az önálló edzés elvégzéséhez. | |
10. | Játékból adódó konfliktusok kezelése. | Erőnléti feladatok felmérése. "Várméta" játék. | http://www.mdsz.hu/netfit/netfit-attekintes/ | ||
11. | Erőnléti feladatok második felmérése. | Erőnléti feladatok felmérése. Tollaslabdázás. | http://www.mdsz.hu/netfit/netfit-attekintes/ | ||
12. | Egyéni teljesítmény túlszárnyalása, Akaraterő fejlesztése. | Repülőrajtból kajak/kenu versenyek. | Helyes futómozgás alkalmazása. | Cooper-tesz. | |
IV. | 13. | A szabadidőben végezhető mozgásos játékok megismerése. | Versengések a vízen. Labdás ügyesség-fejlesztés, egyéni és csapatfogyasztók különböző variációkkal | Összjátékra törekvés és vállalkozó kedv a labda elkapására. | |
14. | Koordinációs képesség és aerob állóképesség fejlesztése. | Hajóban egyensúly gyakorlatok. Streching gyakorlatok. | Feladatok pontos végrehajtása. | ||
15. | Újszerű bemelegítő gyakorlatok megismerése. | Váltóversenyek labda felhasználásával. | Biztonságos technikai végrehajtásra törekvés. | ||
16. | Mások teljesítményének elismerése. | Ügyességfejlesztés kajakban szivacslabdával, kézi-labdával. Célba és távolba dobó versenyek. | Pontosságra törekvés a célba dobásoknál. | ||
V. | 17. | Cselekvésbiztonság, fejlesztése a technikai elemek végrehajtásában. | Ügyességfejlesztés kajakban. Kajakpóló (lásd szabályok alább). | A tanórákon tanult technikai elemek célszerű alkalmazása játékokban. | |
18. | Cselekvésbiztonság fejlesztése, egyéni feladatmegoldások elősegítése. | Csapatokban játék. Kajakpóló. | A tanult technikai elemek célszerű alkalmazása. | ||
19. | Csapattal való együttműködés kialakítása. A sporteseményekhez kapcsolódó agresszió és sportszerűtlen viselkedéssel kapcsolatos kívánatos magatartás tudatosítása. | Játékok, pl. tutajok a határon. (lásd szabályok alább) | Labdás technikai elemek célszerű alkalmazása. | ||
20. | Családi délután. A család bevonása a mozgásos aktivitással történő egészségfejlesztés folyamatába. | Vízitúra, a családdal. Közös ételkészítés. | Az egészséges táplálkozás alapismeretei. Tanulói részvétel az ételkészítésben. | ||
VI. | 21. | Családi délután. Ismeretátadás az egészséges életvitel kialakításához. | Játékdélután. Táncverseny, váltó és sorversenyek. | Együtt sportol és táncol a család. | |
22. | Megmozdul a település. A tágabb környezet bevonása a mozgásos aktivitással történő egészségfejlesztés folyamatába. | Sárkányhajó bajnokság! Testzsír mérés és étkezési tanácsadás. | Együtt sportol a család és a település. |