A beszédészlelés akusztikai, fonetikai és fonológiai zavara
A beszédészlelés akusztikai, fonetikai és fonológiai zavara
Leggyakrabban mindhárom rész érintett. Ez kihat a pontos artikulációra, a szókincs alakulására, a grammatikai struktúrák felismerésére. A beszédprodukcióban szegényes szókincset eredményez, és befolyásolja az írott nyelv elsajátítását. Az idegennyelv-tanulás problémás, memoriterek megtanulásának nehézsége jellemző. Az olvasási nehézséggel küzdőknél megtalálhatók a beszédészlelési elmaradások.
Az információsűrűség szerepe
- Ha az információsűrűség nem túl sok, a folyamatok működhetnek jól.
- 3-5 szónál már megmutatkozhatnak a zavarok – a feladatértés nehézsége például.
- Súlyos a beszédészlelési zavar, ha kis információsűrűségnél is jelentkezik (egy- és kétszótagú szavak)
- Legsúlyosabb esetben 5 szótagig képes a gyerek a nyelvi információ reprodukálására, ha pl. valamelyik részfolyamat nem működik.
A szeriális észlelés zavara
- Szófelismerés: a szavakban lévő hangok egymás utáni érzékelése: bokrát vagy kobrát.
- Az olvasási nehézséggel küzdőknek a szeriális érzékelés problémás.
- Jellegzetes hibatípusai a hangsor-torzítások: beszédhanghiány, szótag/szótagok hiánya, beszédhang–betoldás, beszédhangok cseréje, szótag felcserélése, a hangsor teljes torzítása
A transzformációs észlelés zavara
A transzformációs észlelés azt jelenti, hogy a gyerek képes a beszédhangokat vizuálisan azonosítani. (jel és alak megfeleltetése – o fonémához o betű kapcsolódik). Ha nem tudja, például a t fonémához f betűt rendel, az a transzformációs észlelés zavarára utal.
A transzformációs észlelés feltétele, hogy a gyermek képes legyen:
- beszédhangnyi időtartamú hangjelenségek azonosítására;
- vizuális jelenségek felismerésére;
- a feltételes reflex elve alapján kialakított kapcsolat megértésére és fenntartására;
- a fentiek ismételt működtetésére.
A beszédhang-megkülönböztetés zavara
Hatéves korra a gyerek képes a hangokat megkülönböztetni egymástól (kivétel az időtartambeli megkülönbözetés ez később). A zavar típusai:
- időtartam-nehézség a mássalhangzóknál és a magánhangzóknál;
- jellegzetes az l és r differenciálási zavara – még sikeres r produkció esetében is;
- zöngés – zöngétlen mássalhangzókat nem tudja jól elkülöníteni;
- palatális mássalhangzók differenciálásának problémája;
- A magánhangzók differenciálásában nehézség a nyelv függőleges és vízszintes irányú mozgásából adódó megkülönböztetés.
A beszédritmus észlelésének zavara
A gyerek nem képes az elhangzott szöveg szótagidőtartamainak, illetőleg a szótaghatároknak a pontos ismétlésére 4-5 évesen.
A vizuális észlelés zavara
- A gyerek képtelen az ajakmozgásokat az életkorának megfelelő mértékben bizonyos beszédhangokkal azonosítani – lassítja a saját artikulációjának a fejlődését is.
- Kontextusfüggetlen környezetben nehezebben vagy tévesen ismeri fel a hangot – kihat az írásra és a helyesírásra.
A mondatértés és szövegértés zavarai
Különböző részfolyamatok aktiválódnak, ezért:
- A szövegértés életkori szintű, a mondatértés elmaradott.
- A mondatértés életkori szintű, a szövegértés elmaradott.
- Mindkettő elmaradott.
A beszédmegértési zavarok egyéb kihatásai:
- fiataloknál viselkedési zavarokat okoz;
- idősebbeknél deviáns magatartást okoz;
- közvetlenül érintik az egyén kognitív szintjének fejlődését és a személyiség alakulását.