Skip navigation

Összefoglalás

John Hattie több évtizedes kutatásaival azt célozza meg, hogy az eddig elvégzett oktatással foglalkozó vizsgálatok sokaságát úgy összegezze, hogy a belőlük származó eredmények segítsék a tanárokat abban, hogy céltudatosabban sikerüljön olyan iskolákat működtetni, amelyben a tanítási és tanulási hatékonyság megtöbbszöröződik, amelyekben a tanulásra fordított idő, a tanulást meghatározó oktatási programok, a tanárok képzettsége, tanításhoz való hozzáállása, a gyerekek tanuláshoz való hozzáállása pozitívan formálódjon. John Hattie metaanalízise szerint tehát a 20 legmeghatározóbb tényező a következő:

  1. az önbevallásos értékelés,
  2. a Piaget által megállapított gondolkodási műveletek szintjei,
  3. a tanárok formatív értékelései,
  4. a mikrotanítások tapasztalata,
  5. a gyorsítás, gyorsított haladás,
  6. az osztálytermi viselkedés,
  7. a tanulási nehézséggel küzdők intervenciós programjai,
  8. a tanárok egyértelműsége,
  9. a reciproktanítás,
  10. a visszajelzések,
  11. a tanár-diák viszony,
  12. a gyakorlások sűrűsége, ideje és minősége,
  13. a metakognitív stratégiák,
  14. az előzetes teljesítmény,
  15. a szókincsfejlesztő programok,
  16. az ismétlő olvasásprogramok,
  17. a kreativitást fejlesztő programok,
  18. kérdésfeltevések a tanulnivalóval kapcsolatban,
  19. a tanár szakmai fejlődése,
  20. a problémaalapú tanulás.