Idegennyelv-oktatás nyelvtanulási nehézséggel küzdők számára
Összefoglalás
John Hattie több évtizedes kutatásaival azt célozza meg, hogy az eddig elvégzett oktatással foglalkozó vizsgálatok sokaságát úgy összegezze, hogy a belőlük származó eredmények segítsék a tanárokat abban, hogy céltudatosabban sikerüljön olyan iskolákat működtetni, amelyben a tanítási és tanulási hatékonyság megtöbbszöröződik, amelyekben a tanulásra fordított idő, a tanulást meghatározó oktatási programok, a tanárok képzettsége, tanításhoz való hozzáállása, a gyerekek tanuláshoz való hozzáállása pozitívan formálódjon. John Hattie metaanalízise szerint tehát a 20 legmeghatározóbb tényező a következő:
- az önbevallásos értékelés,
- a Piaget által megállapított gondolkodási műveletek szintjei,
- a tanárok formatív értékelései,
- a mikrotanítások tapasztalata,
- a gyorsítás, gyorsított haladás,
- az osztálytermi viselkedés,
- a tanulási nehézséggel küzdők intervenciós programjai,
- a tanárok egyértelműsége,
- a reciproktanítás,
- a visszajelzések,
- a tanár-diák viszony,
- a gyakorlások sűrűsége, ideje és minősége,
- a metakognitív stratégiák,
- az előzetes teljesítmény,
- a szókincsfejlesztő programok,
- az ismétlő olvasásprogramok,
- a kreativitást fejlesztő programok,
- kérdésfeltevések a tanulnivalóval kapcsolatban,
- a tanár szakmai fejlődése,
- a problémaalapú tanulás.