A buktatás, visszatartás
A buktatás (rs. 136.) kérdésével kapcsolatban Hattie 207 tanulmányon végzett metaanalízise arra mutat, hogy a buktatott diák teljesítményére negatívan hat a visszatartás, míg annak, ha továbbengedjük, pozitív kimenetele lehet: alkalmazkodóbbak érzelmileg és szociálisan, jobb az önképük és az iskola iránti attitűdjük. A társkapcsolatok (rs. 41.), barátságok fontos szerepet játszanak az iskolai életben: támogatnak, segítenek a tanulásban, visszajeleznek egymásnak, és lényegesen befolyásolhatják, hogy valaki nap mint nap bejárjon az iskolába.
9. Feladat
Rakja csökkenő sorrendbe a tanulást befolyásoló tényezőket Hattie kutatásai alapján! Kezdje azzal, aminek a legnagyobb hatása van a teljesítményre!
1. az osztályok viselkedése, 2. a buktatás, 3. a gyorsítás, 4. kis csoportokban történő tanulás, 5. kisebb osztálylétszámok, 6. képesség szerint csoportosítás, 7. társkapcsolatok