A beszédészlelés és megértés zavarai
17. Feladat
Gondolja át a következő jellemzők alapján, hogy melyik beszédészlelés, beszédmegértési jellemző melyik életkorra jellemző, és csoportosítsa őket az alábbi táblázat szerint!
a. a másik gyereket figyeli, ha szóban közölték, mit kell csinálni;
b. beszédmegértése vizuális és mozgásos kíséret (segítség) mellett megfelelő;
c. diszgrammatikus mondatok jellemzik beszédét;
d. érthetetlen, „halandzsa” beszéd;
e. fejszámolásban gyengébb, mint az írásbeliben;
f. figyelmetlennek, feledékenynek tűnik;
g. gyakran megkérdezi: „tessék?”; „mit mondtál?”;
h. hallás után nehezen jegyez meg dolgokat;
i. hamar kifárad (a zajos környezetben);
j. helyesírása gyenge, nem teszi ki az ékezeteket;
k. hosszabb szavakban felcseréli a hangokat, szótagokat;
l. kérdésekre nem megfelelő válaszok adása;
m. makacs, elhúzódó pöszeség;
n. nagyon lassan dolgozik, a másikat figyeli;
o. nem képes megtanulni a verseket, dalokat;
p. nem köti le a figyelmét a mesélés;
q. nem tudja megismételni a hallottakat;
r. nem veszi észre, ha a nevét mondják, szólítják (auditív alak-háttér megkülönböztetés zavara);
s. nyugtalan, figyelmetlen, feledékeny;
t. rendszeresen elfelejti, mi a házi feladat;
u. rosszul énekel, „botfülű”;
v. sokat kérdez, visszakérdez;
w. szereti, ha a tv hangosabban szól, illetve a környezete hangosabb;
x. tollbamondásnál lassú, sokat hibázik, szavakat, hangokat felcserél, helyettesít;
y. zavarja mások hangos beszéde (auditív inger felvételének zavara).