Skip navigation

A képesség szerinti csoportosítás

A képesség szerinti csoportosítás azon az elgondoláson alapszik, hogy a képesség szempontjából a homogénebb összetételű csoportokat tanítani hatékonyabb. Hattie eredménye szerint ennek nincs különösebb hatása (rs. 121.), azonban az egyenlőség szempontjából még inkább negatív hatása van ennek, hiszen bebetonozza az így kialakított, polarizált képességű gyerekeket a saját csoportjukba. Az alacsonyabb képességű csoportba soroltaknak korlátozza lehetőségeit, teljesítményeit és az életesélyeit, mert kevesebb, alacsonyabb fokú intellektuális kihívásnak vannak kitéve, ráadásul kevesebb magasan képzett tanárral. A kis csoportokban (rs. 48.) történő tanulásnak azonban, amely nem képesség szerint csoportosítja a tanulókat, hanem adott feladatot kooperatívan kell megoldaniuk a tanulóknak, szignifikánsabb jobb hatása van a teljesítményre, mint az egyedül végzett tanulásoknak.