Idegennyelv-oktatás nyelvtanulási nehézséggel küzdők számára
Mit jelent a látható tanulás és tanítás?
Látható tanulás és tanítás Hattie szerint akkor történik, ha:
- a tanulás explicit cél;
- az megfelelő kihívást jelent;
- mind a tanárt, mind a diákot érdekli, hogy a célt sikerült-e megvalósítani, illetve milyen mértékben sikerült;
- kialakult annak a gyakorlata, hogyan lehet elérni a kitűzött célokat a legmegfelelőbben;
- a diákok és a tanárok is adnak és kapnak visszajelzéseket egymásnak (formatív értékelés adása rs. 3.; visszajelzés rs. 10.; tanár-diák kapcsolat rs. 11.);
- ha a tanulásban részt vevő szereplők aktívan és elkötelezetten vesznek részt a folyamatban;
- a tanárok a tanulók szemén keresztül látják a tanulást (mikrotanítás rs. 4.,);
- a diákok a tanításra úgy tekintenek mint kulcsfontosságú tényezőre a saját tanulásuk folyamatában;
- a tanárok a saját tanításuk tanulóivá válnak;
- a tanulók a saját maguk tanárává válnak, azaz önszabályozó módon kezdenek el tanulni (reciproktanítás rs. 9.; metakognitív stratégiák használata rs. 13.; önverbalizáció/önkérdezés rs. 18.)
5. Feladat
Írja be a táblázatba, hogy Hattie vizsgálatai szerint az alább felsorolt tényezők milyen fontossági sorrendben szerepelnek az iskolai teljesítményt befolyásoló tényezők közül! Kezdje a legfontosabbal!