Skip navigation

10.6. Barátság

Az óvodások már választanak maguknak barátot, és arra törekednek, hogy vele játszanak.  Ebben az életkorban a barátságok még nem stabilak, rövid életűek, könnyen felbomlanak, általában azonos nemű gyerekek között alakulnak ki. 3-4 éves gyerekek egy-egy kívánatos játék birtoklása alapján választanak, de az is lehet a barátság alapja, hogy a gyerekek közel laknak egymáshoz. Ötéves kor körül az „egyirányú szolgálat” szakaszába lép a barátság. Ez azt jelenti, hogy a gyerek ráébred, hogy a kapcsolatokat a szubjektív szándékok és vonzalmak tartják össze, csakhogy az egocentrizmus miatt csak a saját szükségleteiket és szándékaikat veszik figyelembe. 6-9 éves korban a barátságok kétirányúak, már belső tulajdonságok is számítanak, de törékenyek. A gyerekek tudják, hogy a barátság kölcsönös és a barátok alkalmazkodnak egymáshoz, de ez még nem jár kölcsönös elköteleződéssel, így nem élik túl a komolyabb konfliktusokat.  9 -10 éves kor felett,       az átpártolás időszakától beszélhetünk szilárd barátságokról, amelyekben a gyerekek kölcsönösen megosztják érzéseiket, gondolataikat, kölcsönös bizalom alakul ki (Ranschburg, 2003).

Feladat

  1. Olvassa el az alábbi tanulmányt, és válaszoljon a következő kérdésre! Milyen szociáliskészség-fejlesztő technikák ismeretesek? Hogyan fejlesztené az óvodások szociális kompetenciáját? Gyűjtsön feladatokat és játékokat!
     Link: http://epa.oszk.hu/00000/00035/00104/2006-06-ta-Zsolnai-Szocialis.html
  2. Figyelje meg a különböző korú óvodások játékát! Miben különböznek a 3-4 évesek a 6 évesektől?
  3. Figyelje meg és határozza meg a fiúk és lányok viselkedésének a különbségeit az agresszív és proszociális viselkedések mentén!