13.1 A pedagógusszerep
A pedagógusszerep a foglalkozási szerepek közé tartozik. Sok, kulturálisan és társadalmilag előírt viselkedés jellemzi. A pedagógusokkal szemben a szülők, gyerekek, a fenntartó, de a szélesebb társadalmi közeg is szerepelvárásokat fogalmaz meg (Szabó és mtsai, 2004). Ha ezek nincsenek összhangban, az megnehezítheti a szereppel való azonosulást, illetve a szerepnek megfelelő viselkedést. A mai pedagógusok azzal szembesülhetnek, hogy szerepeik bővültek, hiszen a nevelés és oktatás mellett ma már a fejlesztő, tanácsadó, animátor, adminisztrátor szerep is elvárt.
Gyakran foglalkozunk azzal a kérdéssel, ki a jó pedagógus. Három fő tényezőt emelhetünk ki (Szabó és mtsai, 2004):
- Intellektuális viselkedés: A tárgyi tudás mellett lényeges az adott korosztály, a gyermekcsoportok működésének ismerete, ami pedagógiai, pszichológiai tudást is feltételez. A szakmai tudás mellett meghatározó a pedagógus kommunikációja.
- Módszertan: A nevelés és oktatás sikeressége azon is múlik, hogy egy-egy tananyagot, feladattípust a pedagógus milyen módszerrel sajátíttatja el, hogyan szervezi a foglakozást vagy a tanórát, hogyan kezeli a társas helyzetből fakadó problémákat.
- Személyiség: Az ideális pedagógusnak gyakran ellentmondó tulajdonságokkal és képességekkel kell rendelkeznie, szinte végtelen a lista. A legfontosabbak: alkalmas-e modellnek, elég szuggesztív-e, vannak-e színészi képességei (tanítás átadási folyamat), hogyan kezeli a konfliktusokat és az agressziót, milyen értékeket és normákat képvisel, mennyire lelkes és motivált, milyen vezető. Emellett a jó pedagógus érett személyiség.
Feladat
Melyek a legfontosabb óvodapedagógus kompetenciák? A linkre kattintva tanulmányozza a pedagógusok minősítési rendszeréhez kiadott kompetenciatárat és foglalja össze a legfontosabb kompetenciákat! Link: https://www.oktatas.hu/pub_bin/dload/pem/ovoda_k.pdf
Az érett személyiség
Az érett személyiség két legfőbb jellemzője: belső kontrollal rendelkezik (ismeri önmagát, ura önmagának, elvégzi a feladatait), és kézben tartja a kapcsolatait (képes építő módon túllépni önmagán) (Egan, 2011):
- Belső kontroll elemei:
- Éntudatosság - ismeri magát, de nem veszik el önmagában:
- Erősségeit és gyengeségeit ismeri
- Érti érzelmei okait, ki tudja fejezni, ismeri hatásait
- Reális az énkép, érti és elfogadja magát
- Önkontroll - pozitív önkontroll szemben a negatívval:
- Megbízható
- Uralkodik érzelmein, destruktív indulatain
- Jól küzd meg a stresszel
- Rugalmas
- Cselekvés - inkább cselekvő, mint szemlélő:
- Vannak életcéljai, és tesz is az elérésükért
- Felelősséget vállal a tetteiért
- Sikeresen oldja meg a problémáit
- Állhatatos az akadályok leküzdésében
Kapcsolatok irányításának elemei:
- Empátia:
- Aktív és előítéletektől mentes
- Igyekszik megérteni a másikat, és ezt kommunikálja is felé
- Gyakran megérzi mások gondjait, szükségleteit
- Kommunikáció:
- Mondanivalóját a lehető legérthetőbben fejezi ki
- Törekszik a nézeteltérések megbeszélésére, megoldás találására
- Személyközi kapcsolatok:
- Közeli kapcsolatokban felelősen vesz részt
- Nyitott a befolyásolásra (befolyásol és őt is befolyásolják), de csak akkor, ha nem gyakorol másokra és rá sem gyakorolnak kényszert
- Tágabb környezet:
- Van kialakult világképe
- Társadalmi felelősségérzet jellemz