Skip navigation

9.2. Család szerepe az óvoda – iskola átmenetben

Az iskolába lépés időszaka összetett helyzet a családok életében, sokszor szorongással tölti el a szülőket, mert egyrészt az iskolában a család is megmérettetik (jól végezték-e eddig a dolgukat a szülők, jól működik-e a család), másrészt a szülők és a gyerekek is úgy élik meg a váltást, mint a felhőtlen gyerekkor lezárulását (Hajduska, 2008). A gyerek tanuláshoz,  iskolához való viszonyulását befolyásolja az, ahogyan a család megéli a váltást, ahogyan felkészíti az iskolára. Nem könnyíti meg a gyerek iskolába lépését, amikor a szülő a tanulás nehézségét, a tanulással járó terheket hangsúlyozza (pl.: „Ha iskolás leszel, már nem lesz időd játszani, olyan sokat kell tanulni.”), vagy a tanítóval fenyegeti a gyereket (Ha így viselkedsz az iskolában, tanító néni feketepontot ad.”). A gyerek iskolai pályafutására jótékonyan hat, ha a családban a tanulás érték, a szülők szerettek - szeretnek tanulni, vagy legalábbis nem problémaként tekintenek rá. A gyereket megzavarhatja, ha a szülő elvárja a jó iskolai teljesítményt tőle, miközben arról anekdotázik időnként, mennyi beírást vagy egyest kapott, mennyire nem szeretett tanulni.