Skip navigation

14. Zárszó: Kiégés vagy személyes fejlődés?

A pedagógusok munkája fizikálisan, érzelmileg és mentálisan is kimerítő. A pedagógusokra nehezedő felelősség és gyakran egymásnak ellentmondó elvárások között nehéz megtalálni az egyensúlyt. A pedagógusokat különösen veszélyeztető pszichés zavar a kiégés.

A kiégés, az egyik legnehezebben kezelhető krízis. Tartós érzelmi megterhelések, stresszek kapcsán fellépő fizikai, érzelmi, mentális kimerülést jelent. Jellemzői (Hajduska, 2008):

  • reménytelenség,
  • kimerültség,
  • inkompetenciaérzés,
  • célok elvesztése,
  • csökkent produktivitás,
  • negatív attitűdök (saját magára, másokra, munkára),
  • empátiás készség beszűkülése,
  • érzelmi kiürültség

Tünetei lehetnek testiek, biológiaiak (krónikus fáradtság, fejfájás, alvászavar), érzelmi életet érintő (érzelmi kimerültség, empátiás készség beszűkülése), de jellemző a negatív önértékelés, depresszív hangulat, reménytelenség érzése, csökkent teljesítmény.

A kiégés fő kiváltó tényezői (Hajduska, 2008):

  • Sok frusztráció, nagy érzelmi megterhelés
  • Túlzott elvárások, irreális célok
  • Teljesítmény mérésének hiányoznak a kritériumai
  • Alacsony jövedelem, megbecsülés hiánya
  • Hosszú munkaidő, monotónia
  • Visszajelzések, elismerés hiánya
  • Bizonytalan társadalmi presztízs
  • A szülők és a gyerekek megbecsülése is kétséges
  • Korlátozott karrierlehetőségek

A kiégés szakaszai (Hajduska, 2008):

  • Kezdeti lelkesedés (irreális, idealisztikus elvárások, túlazonosulás)
  • Realizmus és egyensúlyteremtési kísérletek
  • Stagnálás és kiábrándulás
  • Frusztráció és kétség (a hivatás hatékonysága kérdőjeleződik meg)
  • Apátia (a kihívások kerülése, erőfeszítések minimalizálása)

A kiégés prevenciója (Hajduska, 2008):

  • Egészséges emberekkel való barátkozás
  • Elkötelezett kollégákkal való kapcsolattartás
  • Stresszcsökkentő, önsegítő technikák alkalmazása
  • Környezeti stressztényezők megváltoztatása
  • Önértékelés gondozása
  • A szakmai szerepek, elvárások, meggyőződések időnkénti felülvizsgálata
  • Személyes önismereti, terápiás út vállalása
  • Szabadidő és magáncélú idő tartalékolása
  • Reménység gondozása (feltöltődés, élményforrások biztosítása)

Feladat

Olvassa el a Pedagóguspályák c. tanulmányt, majd foglalja össze röviden, hogyan küzdhetnek meg a pedagógusok a stresszel, milyen védőfaktorok vannak? Link: http://www.eltereader.hu/media/2014/01/APA_2013_3_READER.pdf

Az első fejezet azzal kezdődött, hogy Ryan és Deci (2000) öndeterminációs elméletén keresztül megnéztük, mi kell a gyermekek optimális fejlődéséhez. Ha most azokat a tényezőket akarjuk sorra venni, amelyek megvédik a pedagógust a kiégéstől, elősegítik a pedagógusok pszichológiai jóllétét, ugyanazoknak az igények kielégülését lehet felsorolni, mint az első fejezetben. A pedagógusok szakmai életében is a három alapvető emberi szükséglet kielégülése a meghatározó:

  • Kompetenciaszükséglet: a szakmában való jártasság, a hozzáértés és hatékonyság érzése.
  • Autonómiaszükséglet: a pedagógus munkájában is lényeges, hogy azt érezze, a cselekvéseinek ő a forrása, ő irányítja a folyamatokat, ő gyakorolja a kontrollt a vele történő események felett
  • Valahova tartozás szükséglete: A jó szakmai közösség támogat, biztonságérzetet ad. Mivel identitásunk fontos része a szakmai énünk, az önmagunkról való gondolkodásunkra is erősen hat a szakmai közeg, erősítheti az önbizalmunkat.