Skip navigation

9.3. Fejlődési fordulat

6-7 éves kor körül robbanásszerű minőségi változás tapasztalható. Hosszú érési folyamat után hirtelen jelentkeznek a változások (V. Binét, 1997):

  • Testi változások: Az új korszakot a testi változások vezetik be. Ezt első alakváltozásnak nevezzük, de a fogváltás megindulását is a testi változások közé szokták sorolni. Az iskolaérett gyerekek között több van azok közül, akik átestek az első alakváltozáson, de a testi jegyek önmagukban nem mértékadóak az iskolaérettség megállapításához.
  • Érzelmi, indulati változások: Az iskoláskor küszöbén a gyerek a látencia időszakában van, amikor az ösztön- és indulati élet lenyugvása energiafelszabadulást eredményez. A gyerek érdeklődése új területek felé fordul, örömelv helyét a valóságelv veszi át a cselekvéseknél, a gondolkodás vágyteljesítő jellege is kevésbé jellemző.
  • Nagyobb fokú az alkalmazkodás: Az energiafelszabadulás következtében megerősödik a valóságfunkció, illetve a családtagokhoz fűződő viszony megváltozik.

A megnőtt alkalmazkodási képesség jelei, amelyek fontosak az iskolaértettség szempontjából (V. Binét):

  • Nem uralja a gyereket az azonnaliság (tud várni)
  • Megjelenik a kötelezettség (magától is kezdi elvárni azt, amit a szülők várnak el)
  • Megindul az internalizáció, a szabályok akkor is érvényesek, ha a szülő nincs jelen, ha a gyerek megszegi őket, szorong, ezért, hogy ne szorongjon, inkább engedelmeskedik
  • Teljesítmény öröme elválik a játék örömétől

Az iskolaérettség fontos feltétele még a feladattudat kialakulása, a gyerek képes magában elválasztani, hogy játszik vagy feladatot teljesít