Skip navigation

A játék és vezetése

Miért kell a játékmester, ha a szabályok - íratlanul is - megvannak?

  • már két ember esetén is van vezető szerep.
  • többnél pedig kell az irányított együttműködés, szabálytisztelet
  • bevonja őket a játékba, akár kézen fogva is
  • több részvevő többlet öröm!

Milyen a játékmester?

  • segít a gyermeknek, felnőttnek bekapcsolódni a játékba
  • sugározza, hogy itt mindenkinek lehetősége van jól éreznie magát!
  • személyiségével, felkészültségével eléri, hogy jól érzik magukat a programon
  • A játékmester karmesterként vezényli a programot.

Hol találkozhatunk játékmesterekkel?

  • Mindenütt,- hiszen ez egy szerep – idősebb testvér, apa v. anya, baráti társaságok tagjai, stb.
  • a színtér is nagyon változatos: családi ház, iskola, játszótér, művelődési ház, stb.

Mi jellemzi a játékmesteri szerepet?

  • Kreativitás, sokoldalúság, rugalmasság, változatosság, jó kommunikáció, kitűnő hangulatteremtés, stb.

A játékmester megjelenése, kommunikáció:

  • sportos, divatos, elegáns, tiszta – de nem kihívó ( a program nem róla szól) bemutatkozás a programot megelőzően
  • még ismert játékmesterek, műsorvezetők esetében is! Személyes dolgok említése - szubjektív megközelítés – közelebb kerülhetünk a közönséghez.
  • Kitűző, - névtábla.
  • A program lógója, színvilága – póló, fejpánt, stb.

A játékmester - a játék irányítója - elfogadottságát befolyásoló tényezők:

  • motiváló legyen a megjelenése, stílusa
  • „összehozza" az embereket játszani
  • a szabályokat pontosan tartsa be, hogy mindenki jó érzéssel játssza és fejezze be a játékot
  • pontosan készítsen elő minden részletet, a felkészülésnél elemeznie kell a reá váró feladatot – életkorok, felkészültségi szintek, érdeklődés, környezeti tényezők-lehetőségek, értékelés –díjazás, stb.

A játékmester feladatai:

  • Előkészítés, tervezés – tervezetten és megvalósítva;
  • Megjelenés, - pontos, az előkészítő munkálatoknak kellő időt hagyva
  • Kommunikáció, - ha szükséges, legyen jól működő hangosítás, zene – melyet összeállít;
  • Marketing- "összehozni" az embereket, - információk időben kellő kontaktussal kialakítva
  • Játékvezetés – játékszabályokat előzetesen egyeztetve, segéd játékvezetőket felkérve
  • Bíráskodás – a szabályok mentén, azonos feltételekkel, balasetmentesen játszanak a résztvevők
  • Visszajelzés, értékelés – folyamatos tájékoztatás a játék állásáról, pontok, büntetők, együttműködés az eredményes játékért;
  • Eredményhirdetés – mindenkinek fontos, legyen ünnepélyes, a teljesítményt elismerő – a részvétel is elismerhető (többségében nagyon sokféle felkészültségű, előképzettségű a résztvevők köre)
  • Motiválás későbbi játékokra – dicséret a részvételért az adott játékot befejezve, hívjuk fel a figyelmét a következő játéktípusra – időpontjára, helyszínére, és hogy ott is hasonlóan jól fogják magukat érezni!!!

Előkészítés tervezés szempontja, feladatai:

Alkalmi v. rendszeres program (játékgyűjtemény, játékok talonban, könyvtárazás, gyakorlati megfigyelések, - jegyzetek!
A célcsoport ismerete: nem, korosztály, cég, iskola, foglakozási csoport, ismert érdeklődés, családi program, stb.
Adott helyszín ismerete: - terepszemle, fedett helyszín, hangosítás, próbajáték,.....
Időzítés, más programmal egyeztetés
Forgatókönyv készítés (időrend, személyi-tárgyi feltételek)
Segítők, bírák, jegyzőkönyvvezetők – felkészítettek a programra!

Megjelenés

  • Öltözék
  • Hajviselet, smink, köröm,...
  • Kiegészítők – alkalomhoz illó ruházat: pl.: mikulás, nyuszi, krampusz viseletek
  • Biztosítson szabad mozgást és kommunikációt (tehát inkább csak jelzés értékűek legyenek)

Kommunikáció

Stílus, - hanghordozás, - előadásmód, - érthető, - közérthető,......legyen, - mindez nem csak adottság kérdése, TANULHATÓ, alakítható képességek.

Gyakorlás! – az animációs feladat, játéktervezés és lebonyolítás, mint minden más kellő mennyiségű és minőségű gyakorlással elsajátítható és végezhető, a versenyző és a játékvezető közös örömére!

Marketing-"összehozni" az embereket, - a különböző tábori, vagy üdülőhelyi szabadidős programok szervezői rendszeresen megküzdenek a jelenlévők kezdeti visszahúzódó hozzáállásával.

Első alkalmakat követően viszont már csak a következőkre kell figyelnünk:

  • előzetes informálás, - motiválás, - invitálás
  • Fontos az időzítés! – mennyivel előtte tudassuk a programot, annak tartalmát, jellegét.
  • Az információ mennyisége függ az előkészületektől is, kell-e készülnie előre a jelentkezőnek (verskészítés, speciális öltözet, stb.)
  • Milyen módon tájékoztatok –plakát, műsorfüzet, Internet, személyes meghívás,....
  • „összehozni" – ismerkedős játékok
  • Csapatalakító játékok

Játékvezetés

  • A játékfeladat kiosztása
  • Helyezkedik a játéktípustól függően háttérbe vonul, vagy épp ellenkezőleg –irányít.
  • Próbajátékot vezet – a viták elkerülése érdekében
  • Szabályismertetés – mindenki azonosan tudja, mondja! Rövid érthető szabályok és ismertetés.
  • Elindítja a játékot, azonosan, de változatosan, tréfásan,..
  • Kiszűri a „játékrontókat" –problémát kezel
  • Ébren tartja az érdeklődést – a játékvetés közben közvetít is!

Bíráskodás

  • Elindítja –megállítja a játékot, a szabályok szerint
  • Dönt a részeredményekről –előre egyeztetett módon
  • Döntést hoz vitás esetekben – mindig a játékmester a karmester, határozott - következetes magatartást mutat (játékrontók)

Visszajelzés, értékelés

  • Részeredmény vezetés – jól látható, egyértelmű módon és szóban is közölve
  • Táblázatos, lufi, - vagy szalaggyűjtős, ...
  • Biztatás, - szöveges, náddal –dobbal –nádi hegedűvel
  • Motivál, megerősít, hangulatot fokoz
  • A közönséget, a szurkolótábort is bevon

Eredményhirdetés

  • Előkészítés – terv – ki, mikor, kinek adja át a díjat (forgatókönyv, előre megírt díjazási ceremónia - szöveg, zene)
  • A jutalmak előkészítése, felcímkézése – mi lesz a győztes és a helyezettek jutalma. – Előre meg kell hirdetni, szemlére kitenni
  • Minden résztvevővel foglalkozzunk a kommunikáció során
  • Ünnepélyesség, sok hangulati elem, érzelmek kiváltása
  • Motiválás későbbi játékokra
  • Az esemény más programjaira is mozgósíts!
  • Mókás kapcsolati elemek kellenek, - kreatív játékmesterek
  • Változatos játékprogramok –ösztönöznek a következő alkalommal is részvételre – az elismerés, a díjazás is motivál.
  • Sokat számít a megrendelő elvárása és a „takarója" is.

A játékmesterség tanulható

  • A játékmesterség egy életstílus, - az animátor, aki „életre kelti" az embereket a minőségi élet érdekében.
  • Készíts játéktárat! – jegyzetelj, gyűjtsd a könyveket, szakirodalmat. (A látott, élményszerű eseményt is elfejted lejegyzés nélkül!)
  • Mindig alkalmazkodj a célcsoporthoz (korosztályok)! – hangolj – játékot, terhelést, eszközhasználatot, kommunikációs technikát, ...

A játékmesteri tevékenységi területek:

  • Zenés, táncos tevékenységek
  • Manuális feladatcsoportok –papír, olló, gipsz,......
  • Audiovizuális technikák, hangmontázsok, videó, fotózás,...
  • Játékok animálása: asztali játékok, rövid termi játékok, légkör kialakítók, esti szórakozások,....
  • Szabadtéri tevékenységek: egyéni és csapatversenyek, kirándulások –játékokkal, túrák – sátrazás,...
  • A természet és környezet megfigyelése, víz-föld-levegő, - Erdei táborok.
  • Kommunikációs játékok, drámajátékok,...
  • Verbális kifejezések, szójátékok, beszélgetések,...
  • Kulturális tevékenységek, művelődés, információgyűjtés,..
Tábori játékok
SzabadbanZárt térben
Bújócskák
- számháború
Bizalmi játékok
- páros játékok
- csoportos játékok
Kártyajátékok
- páros játékok
- csoportos játékok
Fogójátékok
- szerrel
- szer nélkül
Küzdő játékok (szerrel, szer nélkül)
- páros játékok
- csoportos játékok
Táblás játékok
- lépegetős, - szerencse
- logikai
Fogyasztók, kiütők Sportjátékok kisjátékai
- páros játék
- labdacicák
- csapatjátékok
- ütős játékok (méták)
Fejtörők
- nyelvi játékok
- betűvel
- szóval
- kitalálásos játékok
- előadások
Ügyességi játékok
- ugróiskolák
- játékok ugrókötéllel
- célbadobó versenyek
Váltó-, sor –és akadályversenyek, - pályák
- szer és akadály nélkül
- szerrel és akadállyal
Tréfás társasjátékok
Vizi játékok – a szárazföldi játékok legtöbbje átvihető vizes körülmények közé, a víz mélysége, az altalaj minősége nagyban meghatározza a választható játékfajtát. A vizes táborokban az úszás tudását kötelezően ellenőrizni kell!
Természetesen mindhárom játékcsoportból a helyi lehetőségektől függően, átvihető az adott játéktípus bármelyik eleme

1. sz. táblázat: Tábori játékok változatai. Dosek Ágoston, szerk. (1997): Erdők, hegyek sportjai, Kiadja: Magyar Tájékozódó futó Szövetség, 264. oldal: Kovács Katalin alapján továbbfejlesztve, szerkesztette Kiss Gábor