A játék és vezetése
Miért kell a játékmester, ha a szabályok - íratlanul is - megvannak?
- már két ember esetén is van vezető szerep.
- többnél pedig kell az irányított együttműködés, szabálytisztelet
- bevonja őket a játékba, akár kézen fogva is
- több részvevő többlet öröm!
Milyen a játékmester?
- segít a gyermeknek, felnőttnek bekapcsolódni a játékba
- sugározza, hogy itt mindenkinek lehetősége van jól éreznie magát!
- személyiségével, felkészültségével eléri, hogy jól érzik magukat a programon
- A játékmester karmesterként vezényli a programot.
Hol találkozhatunk játékmesterekkel?
- Mindenütt,- hiszen ez egy szerep – idősebb testvér, apa v. anya, baráti társaságok tagjai, stb.
- a színtér is nagyon változatos: családi ház, iskola, játszótér, művelődési ház, stb.
Mi jellemzi a játékmesteri szerepet?
- Kreativitás, sokoldalúság, rugalmasság, változatosság, jó kommunikáció, kitűnő hangulatteremtés, stb.
A játékmester megjelenése, kommunikáció:
- sportos, divatos, elegáns, tiszta – de nem kihívó ( a program nem róla szól) bemutatkozás a programot megelőzően
- még ismert játékmesterek, műsorvezetők esetében is! Személyes dolgok említése - szubjektív megközelítés – közelebb kerülhetünk a közönséghez.
- Kitűző, - névtábla.
- A program lógója, színvilága – póló, fejpánt, stb.
A játékmester - a játék irányítója - elfogadottságát befolyásoló tényezők:
- motiváló legyen a megjelenése, stílusa
- „összehozza" az embereket játszani
- a szabályokat pontosan tartsa be, hogy mindenki jó érzéssel játssza és fejezze be a játékot
- pontosan készítsen elő minden részletet, a felkészülésnél elemeznie kell a reá váró feladatot – életkorok, felkészültségi szintek, érdeklődés, környezeti tényezők-lehetőségek, értékelés –díjazás, stb.
A játékmester feladatai:
- Előkészítés, tervezés – tervezetten és megvalósítva;
- Megjelenés, - pontos, az előkészítő munkálatoknak kellő időt hagyva
- Kommunikáció, - ha szükséges, legyen jól működő hangosítás, zene – melyet összeállít;
- Marketing- "összehozni" az embereket, - információk időben kellő kontaktussal kialakítva
- Játékvezetés – játékszabályokat előzetesen egyeztetve, segéd játékvezetőket felkérve
- Bíráskodás – a szabályok mentén, azonos feltételekkel, balasetmentesen játszanak a résztvevők
- Visszajelzés, értékelés – folyamatos tájékoztatás a játék állásáról, pontok, büntetők, együttműködés az eredményes játékért;
- Eredményhirdetés – mindenkinek fontos, legyen ünnepélyes, a teljesítményt elismerő – a részvétel is elismerhető (többségében nagyon sokféle felkészültségű, előképzettségű a résztvevők köre)
- Motiválás későbbi játékokra – dicséret a részvételért az adott játékot befejezve, hívjuk fel a figyelmét a következő játéktípusra – időpontjára, helyszínére, és hogy ott is hasonlóan jól fogják magukat érezni!!!
Előkészítés tervezés szempontja, feladatai:
Alkalmi v. rendszeres program (játékgyűjtemény, játékok talonban, könyvtárazás, gyakorlati megfigyelések, - jegyzetek!
A célcsoport ismerete: nem, korosztály, cég, iskola, foglakozási csoport, ismert érdeklődés, családi program, stb.
Adott helyszín ismerete: - terepszemle, fedett helyszín, hangosítás, próbajáték,.....
Időzítés, más programmal egyeztetés
Forgatókönyv készítés (időrend, személyi-tárgyi feltételek)
Segítők, bírák, jegyzőkönyvvezetők – felkészítettek a programra!
Megjelenés
- Öltözék
- Hajviselet, smink, köröm,...
- Kiegészítők – alkalomhoz illó ruházat: pl.: mikulás, nyuszi, krampusz viseletek
- Biztosítson szabad mozgást és kommunikációt (tehát inkább csak jelzés értékűek legyenek)
Kommunikáció
Stílus, - hanghordozás, - előadásmód, - érthető, - közérthető,......legyen, - mindez nem csak adottság kérdése, TANULHATÓ, alakítható képességek.
Gyakorlás! – az animációs feladat, játéktervezés és lebonyolítás, mint minden más kellő mennyiségű és minőségű gyakorlással elsajátítható és végezhető, a versenyző és a játékvezető közös örömére!
Marketing-"összehozni" az embereket, - a különböző tábori, vagy üdülőhelyi szabadidős programok szervezői rendszeresen megküzdenek a jelenlévők kezdeti visszahúzódó hozzáállásával.
Első alkalmakat követően viszont már csak a következőkre kell figyelnünk:
- előzetes informálás, - motiválás, - invitálás
- Fontos az időzítés! – mennyivel előtte tudassuk a programot, annak tartalmát, jellegét.
- Az információ mennyisége függ az előkészületektől is, kell-e készülnie előre a jelentkezőnek (verskészítés, speciális öltözet, stb.)
- Milyen módon tájékoztatok –plakát, műsorfüzet, Internet, személyes meghívás,....
- „összehozni" – ismerkedős játékok
- Csapatalakító játékok
Játékvezetés
- A játékfeladat kiosztása
- Helyezkedik a játéktípustól függően háttérbe vonul, vagy épp ellenkezőleg –irányít.
- Próbajátékot vezet – a viták elkerülése érdekében
- Szabályismertetés – mindenki azonosan tudja, mondja! Rövid érthető szabályok és ismertetés.
- Elindítja a játékot, azonosan, de változatosan, tréfásan,..
- Kiszűri a „játékrontókat" –problémát kezel
- Ébren tartja az érdeklődést – a játékvetés közben közvetít is!
Bíráskodás
- Elindítja –megállítja a játékot, a szabályok szerint
- Dönt a részeredményekről –előre egyeztetett módon
- Döntést hoz vitás esetekben – mindig a játékmester a karmester, határozott - következetes magatartást mutat (játékrontók)
Visszajelzés, értékelés
- Részeredmény vezetés – jól látható, egyértelmű módon és szóban is közölve
- Táblázatos, lufi, - vagy szalaggyűjtős, ...
- Biztatás, - szöveges, náddal –dobbal –nádi hegedűvel
- Motivál, megerősít, hangulatot fokoz
- A közönséget, a szurkolótábort is bevon
Eredményhirdetés
- Előkészítés – terv – ki, mikor, kinek adja át a díjat (forgatókönyv, előre megírt díjazási ceremónia - szöveg, zene)
- A jutalmak előkészítése, felcímkézése – mi lesz a győztes és a helyezettek jutalma. – Előre meg kell hirdetni, szemlére kitenni
- Minden résztvevővel foglalkozzunk a kommunikáció során
- Ünnepélyesség, sok hangulati elem, érzelmek kiváltása
- Motiválás későbbi játékokra
- Az esemény más programjaira is mozgósíts!
- Mókás kapcsolati elemek kellenek, - kreatív játékmesterek
- Változatos játékprogramok –ösztönöznek a következő alkalommal is részvételre – az elismerés, a díjazás is motivál.
- Sokat számít a megrendelő elvárása és a „takarója" is.
A játékmesterség tanulható
- A játékmesterség egy életstílus, - az animátor, aki „életre kelti" az embereket a minőségi élet érdekében.
- Készíts játéktárat! – jegyzetelj, gyűjtsd a könyveket, szakirodalmat. (A látott, élményszerű eseményt is elfejted lejegyzés nélkül!)
- Mindig alkalmazkodj a célcsoporthoz (korosztályok)! – hangolj – játékot, terhelést, eszközhasználatot, kommunikációs technikát, ...
A játékmesteri tevékenységi területek:
- Zenés, táncos tevékenységek
- Manuális feladatcsoportok –papír, olló, gipsz,......
- Audiovizuális technikák, hangmontázsok, videó, fotózás,...
- Játékok animálása: asztali játékok, rövid termi játékok, légkör kialakítók, esti szórakozások,....
- Szabadtéri tevékenységek: egyéni és csapatversenyek, kirándulások –játékokkal, túrák – sátrazás,...
- A természet és környezet megfigyelése, víz-föld-levegő, - Erdei táborok.
- Kommunikációs játékok, drámajátékok,...
- Verbális kifejezések, szójátékok, beszélgetések,...
- Kulturális tevékenységek, művelődés, információgyűjtés,..
Tábori játékok | ||
---|---|---|
Szabadban | Zárt térben | |
Bújócskák - számháború |
Bizalmi játékok - páros játékok - csoportos játékok |
Kártyajátékok - páros játékok - csoportos játékok |
Fogójátékok - szerrel - szer nélkül |
Küzdő játékok (szerrel, szer nélkül) - páros játékok - csoportos játékok |
Táblás játékok - lépegetős, - szerencse - logikai |
Fogyasztók, kiütők | Sportjátékok kisjátékai - páros játék - labdacicák - csapatjátékok - ütős játékok (méták) |
Fejtörők - nyelvi játékok - betűvel - szóval - kitalálásos játékok - előadások |
Ügyességi játékok - ugróiskolák - játékok ugrókötéllel - célbadobó versenyek |
Váltó-, sor –és akadályversenyek, - pályák - szer és akadály nélkül - szerrel és akadállyal |
Tréfás társasjátékok |
Vizi játékok – a szárazföldi játékok legtöbbje átvihető vizes körülmények közé, a víz mélysége, az altalaj minősége nagyban meghatározza a választható játékfajtát. A vizes táborokban az úszás tudását kötelezően ellenőrizni kell! | ||
Természetesen mindhárom játékcsoportból a helyi lehetőségektől függően, átvihető az adott játéktípus bármelyik eleme |
1. sz. táblázat: Tábori játékok változatai. Dosek Ágoston, szerk. (1997): Erdők, hegyek sportjai, Kiadja: Magyar Tájékozódó futó Szövetség, 264. oldal: Kovács Katalin alapján továbbfejlesztve, szerkesztette Kiss Gábor