Skip navigation

A vízhez szoktatás és úszás helye az iskolai testnevelésben

Az ember egyedi fejlődésén belül a kisiskolás kortól az ifjúsági korig igen jelentős mértékű a vázszerkezeti növekedés, és szervrendszeri fejlődés. Ennek a biológiai fejlődésnek egyik legjobb elősegítője és eszköze az úszás lehet. A 6-12 éves korú gyermekek egészséges testi fejlődésének egyik sarkalatos kérdése a légzőszervek, a szív- és keringési rendszer szerveinek kellő foglalkoztatása. A légzőszervek és a szív és keringési rendszer szerveinek úszással való fejlesztése az életkornak megfelelő alap-állóképességi szint elérésének legjobb lehetősége. Mielőtt elkezdjük megtanítani a gyermekkel az úszásnemek elsajátítását, meg kell tanulniuk a vízhez szoktatás öt alapvető gyakorlatát, melyet teljes biztonsággal kell végrehajtaniuk a vízben. Ahhoz, hogy a szoktatási feladatokat megkezdhessük, valahogyan be kell jutni a medencébe. A tanmedence lehetőségei határozzák meg, hogy ez hogyan történjen. Amennyiben van lépcső, kézenfekvő annak használata, milyensége azonban meghatározza ennek módját. A biztonság mindennél fontosabb, egy elrontott „vízre szállás „azonnal tönkreteszi az oktatás eredményét. A tanmedence beakasztott, belógatott lépcsőjének használata nagyobb körültekintést igényel, mint a medence részeként kialakított lépcsős lejárat. Mindkettőre vonatkozik azonban az, hogy a korlátba és nem a társakba kell kapaszkodni.

A vízhez szoktatás oktatásában az új közeg megismeréséhez a legajánlatosabb a gimnasztikai gyakorlatok és a természetes gyakorlatok:

Történhet körbe járással a medencében, vagy egyik oldalról a másikra oldalra történő járással, szempont azonban, hogy önállóan végezzék a feladatot a tanulók. Ne fogják egymás kezét, ne tegyék karjukat egymás vállára, szokják meg az önálló feladat végrehajtást. Így nem fordulhat elő, hogy a társukba kapaszkodó tanulók egymást akaratuk ellenére is a víz alá „segítik". A járást mindig teljes talpon végeztessük, ne engedjük a lábujjakon való szökdeléssel történő haladást. Legyen stabil a helyváltoztatás. Amennyiben a víz mélysége, illetve a tanulók magassága lehetővé teszi, járás közben végeztessünk feladatokat. A súlypont, utasításra történő változtatásával / süllyesztés és emelkedés / fejlesszük mozgáskészségüket. A súlypont süllyesztésével, / járás közben a lábak hajlítása /nyakig érő vízben történő járással, a karokat víz szintje alatt, mellső középtartásból, oldalsó középtartásba mozgatásával fejlesztjük a vízérzékelést. Járás közben, mindkét kezünkkel kanalat formálva locsolják arcunkra a vizet úgy, hogy szemüket ne csukják be. Ahogyan megmosod az arcod!