Dr. Győri Ferenc, Hézsőné Böröcz Andrea, Kiss Gábor, Lehmann-Dobó Andrea, Meszlényi-Lenhart Emese, Dr. Balogh László: Wellness, sport- és egészségturizmus
Szervezetre gyakorolt egészségmegőrző-és fejlesztő hatása rendkívül nagy
- Frissítő, élénkítő hatású
- Pozitív hatással van a légzőszerv működésére
- Fokozza a vérkeringést
- Erősíti az immunrendszert
- Fejleszti az izomrendszert
- Pozitív hatással van a csontrendszerre
- Stresszoldó hatású
- Testtartásjavító
- Személyiség-és jellemformáló hatása van: Kitartás, önfegyelem, küzdőképesség, monotonitás, alkalmazkodó képesség, kitartó fegyelem, kitartó figyelem, önuralom
A vízhez szoktatás során a gyermekek az új közegben, megtapasztalják a rájuk ható víz törvényszerűségeit.
Nem könnyű számukra megszokni:
- a víz hőmérsékletét
- a könnyedség érzését
- a ki – és belégzőizmok eltérő játékát (hidrosztatikai nyomás)
- a közegben végzett mozdulatok sebességét (frontális ellenállás)
- a szervezet védekező reflexeit (szemhéjzáró reflex)
- a szárazföldi mozgásokra nem jellemző hason, háton, fekvő helyzetet (nyak – és fejbeállítódási reflex)
- a szárazfölditől eltérő egyensúlyviszonyokat (labirintbeállítódási reflex)
A vízhez szoktatás is nem más, mint az új közeghez való teljes alkalmazkodás, annak, törvényszerűségeinek, jellegzetességeinek megismerése. A szoktatási feladatok, a vízhez szoktatás, az oktatási folyamat leglényegesebb eleme.
Tökéletes vízbiztonság kialakítása nélkül nem lehetséges a szakszerű úszásnem oktatás.
Tényként kell kezelni, hogy idegen közegben kell mozdulatot, mozgást, helyzet és helyváltoztatást végezni, ezt pedig tanítani kell. A víz, mint a mozgás szempontjából eddig ismeretlen közeg, olyan törvényszerűséggel állítja szembe a tanulót mellyel a hétköznapi élete során, még nem találkozhatott.