13.3.3. A CBCL felhasználási lehetősége
A CBCL nem ad pszichiátriai diagnózist: nem kapunk adatokat arról, hogy az eltérő magatartás mögött valamilyen organikus ok áll, vagy pedig kizáróan a környezeti hatások váltják ki. Az eltérő viselkedés eredőjét kutatja, és az eltérés mértékét kategorizálja. Nem diagnosztikai jellegű, de a további tervezés, együttműködés jó alapja lehet.
A magatartászavar megítélésében nagy ellentmondások lehetnek a szülők és a pedagógusok között. Ha megismerjük a szülők álláspontját, lehet, hogy már ettől választ kapunk a magatartászavart kiváltó tényezőkre. Segíthet az álláspontok közelítésében, az együttműködés alapjainak megtervezésében. A család és az iskola együttes hozzáállása már önmagában magatartászavart csökkentő tényező lehet.
Hallgatók figyelmébe!
Az alábbi esettanulmány adatainak felhasználásával készítsenek egy CBCL grafikont. Hasonlítsák össze a pedagógus, a szülő és a gyermek válaszait. Határozzák meg az eltérő válaszok területeit az externalizáló és az internalizáló skálákban! Az esettanulmány itt letölthető: 13. Esettanulmány CBCL hez