Skip navigation

14.1. A hiperaktivitás tünetei

A tünetek négy területen figyelhetők meg markánsan: motoros nyugtalanság, koordinációs zavar, az észlelés diffúz jellege és a figyelemzavar, valamint a pszichoszociális éretlenség. A hiperaktivitást sajátos pozitív tünetek is jellemzik: empátia, igazságérzet, saját céljaikkal szembeni erős motiváltság.

Hiperaktivitás és agresszió (motoros nyugtalanság, koordinációs zavar)

A magatartászavar és a hiperaktivitás egyik legjellemzőbb jegye az agresszió. A tünetek hasonlósága ellenére az oki eltérések miatt különbséget kell tennünk a kétfajta magatartászavar között. A hiperaktivitás okozta agresszióért elsősorban a motoros nyugtalansággal, a mozgáskontroll hiányával okolható. Nem tudja mozgásainak lendületét szabályozni, emiatt az eszközkezelése, emberi érintése szabályozatlan, durva.

A testi agresszió, a verekedések mögött többnyire az áll, hogy megítélni sem tudja mozgása erejének és lendületének következményeit: amit ő érintésnek vesz, az már bántalmazást okozó testi agresszió.

Az észlelés diffúz jellege

A motoros nyugtalanság az állandó ingerkeresésből is adódik. Kevés információ jut el az agyi idegpályákon keresztül az agykéreg feldolgozó részéhez, így mindig ingerhiányos marad. A tanulási zavart éppen ezek a tünetek jellemzik: hiányos vizuális és akusztikus észlelés, globális feldolgozás, részlettelenség.

A felfogott elemek mennyisége a vártnál kevesebb és lassabban bővül. Nem tudja kiszűrni, melyik inger fontos, melyik nem, és mikor engedje el. A többrétegű feladatot nem, vagy nehezen tárolja.

A figyelemzavar tünetei: a hiperaktivitás legjelentősebb, szinte mindig előforduló tünete. A szórt és az impulzív figyelemzavar tünetei kevertem jelennek meg. Figyelmük csak rövid ideig köthető le, és könnyen elterelhető. Elfelejtik feladataikat, vagy nem fejezik be. Félbehagynak tevékenységeket, nem tartanak rendet dolgaik között.

Hallgatók figyelmébe!

Figyelemzavaruk ellenére ezek a gyerekek képesek lehetnek figyelni egy ideig akkor, ha csak és kizárólag velük foglalkozik egy felnőtt Ezért bevált megsegítésük az elhangzott tananyag tartalmának megerősítése, kétszemélyes helyzetben. 

Nehéz a figyelem megtartása feladat-játéktevékenységen belül. Úgy tűnik, mintha nem hallanák, hogy szólnak, beszélnek hozzájuk. Nem követik az utasításokat, nem fejezik be a feladataikat. Nehézségeik vannak a feladatok megszervezésében. A külső ingerek gyorsan elvonják figyelmüket Olyan ingerre is reagálnak, amely a megkezdett feladattal nincs összefüggésben (álmodozás, átmenet nélküli témaváltás). Napi tevékenységekben feledékenyek.

A figyelemzavar tüneteit a diffúz észlelés növeli. Jobban kell követniük az információkat, hiszen csak töredéke jut el hozzájuk. Az erőteljesebben igénybe vett mentális energia miatt is fáradnak el gyorsabban.