5.1. Az írásmozgás koordináció készség felvétele és értékelésének módja
Az egyetlen olyan mérési szituáció, amelyet nem egyéni vizsgálattal veszünk fel. Ezen alkalommal figyeljük a gyermek/tanuló társakhoz és feladathoz való viszonyát is. Nyolc különböző vonalrajzot kell lemásolni az alatta levő vonalközbe.
Minden rajz értékelése három szempont szerint történik (Nagy, 2004).
Tartalom: akkor jó a másolat, ha a forma minden eleme megvan, és jól illeszkedik a forma többi elemeihez. Ha a tartalom nem jó, akkor az elhelyezést és a méretet már nem kell vizsgálni.
Elhelyezés: akkor jó a másolat, ha a forma téri helyzete az eredetivel megegyező, csak mintegy 4 mm kisebb mértékben tér el és 45 foknál kevésbé ferde. Ha az elhelyezés eredménye kérdőjel, a méretet már nem kell értékelni.
Méret: akkor jó a másolat, ha arányában teljes mértékben megfelel a mintának (1 mm eltérés lehetséges), egyetlen eleme sem rövidebb vagy hosszabb a minta elemeinél.
Hallgatók figyelmébe
Egy 6; 2 éves, óvodás gyermek írásmozgás koordináció vizsgálatának felvételét láthatják (rózsaszín pólóban szemben ül). Figyeljék meg a vizsgálatvezető instrukcióit, amelyek a társas feladathelyzet vizsgálatára vonatkoznak.
Figyeljék meg, mennyi szóbeli és manuális segítség adható a feladat elvégzéséhez.
Elemezzék a vizsgált gyermek írásmozgás koordinációs tesztben nyújtott teljesítményét a tartalom, az elhelyezés és a méret szerint!
Elemezzék a gyermek grafomotorikai szintjét, vonalvezetését, nyomatékát, lendületét!
Zsófi írásmozgás koordinációjának mérése