2.1. A (gyógy)pedagógiai diagnosztika fogalma, tárgya és területei
Fogalma:
A diagnosztika ismeretek, módszerek, eszközök összessége, melyek a diagnosztizálás során alkalmazásra kerülnek.(Lányiné, 2006). A (gyógy)pedagógiai diagnosztika indirekt és direkt megismerési folyamat, a gyógypedagógiai képzés tartalmához tartozó tevékenység. A személyiség folyamatos fejlődési elvéhez igazodva feltérképezi a mért személy készségeit, képességeit, azok fejlődését. A kapott adatok alapján tervezi a habilitációs, rehabilitációs gyógypedagógiai tevékenységet.
Hallgatók figyelmébe!
A pszichológiai és a pedagógiai diagnosztika változásairól olvashatnak Lányiné Engelmayer Ágnes: Változásban a pszichológiai és a gyógypedagógiai diagnosztika c. tanulmányából.
http://nevelestudomany.elte.hu/downloads/2014/nevelestudomany_2014_3_33-52.pdf
Válaszoljanak az alábbi kérdésekre:
Miért jöttek létre un. diagnosztikus kategóriák?
Milyen diagnózis típusokról olvastak a tanulmányban?
Hogyan kapcsolódik össze az orvosi diagnosztika a gyógypedagógiai diagnosztikával?
Milyen előnyökkel jár a diagnosztikus kategóriák használata?