Skip navigation

9.4.2. A figyelem vizsgálata (tesztek)

A figyelem vizsgálatára internetről letölthető teszteket is igénybe vehetünk, ezek a következők:

„Szék-lámpa" teszt

óvodásoknak, 5 éves kor fölött: a vizsgált gyermek kap egy lapot, amelynek mindkét oldalán 21 sorban, soronként 19 ábra látható. A cél a székek és a lámpák megtalálása és áthúzása. A teszt időtartama öt perc, eközben a gyermek (a vizsgálatvezető segítségével) minden perc végén megjelöli, hogy éppen hol tart. Az első gyakorló sor, ezt nem értékeljük. Az előre elkészített sablon segítségével értékeljük a teljesítményt, a tévedések adják a hibaszámot. A teljesítményt és a hibaszámot percenként és összesítve is megállapíthatjuk.

"Kis" Pieron

tesztlap iskolásoknak 8 éves kor fölött: A teszt az egyszerű ábrák vizuális diszkriminációja, a figyelem koncentrációjának vizsgálatát teszi lehetővé. Egyénileg és csoportosan is alkalmazható. A teszt felvétele 5 percet vesz igénybe. A tesztlap 20 sorban összesen 400 jelet tartalmaz (4 négyzetmilliméter nagyságú négyzetek, mindegyiken - különböző helyeken - kis vonalkák. Ezek 8 különböző helyen lehetnek a négyzethez kapcsolva.) Megadnak 4 különálló jelet, ezeket kell a többiektől megkülönböztetni és megjelölni. Minden sorban 20-20 jel között 10-10 olyan található, amely megegyezik a mintával. Az eredmények értékelése során a diszkriminációs teljesítmény megállapítása a lényeg: 5 perc alatt hány ábrát nézett át és végezte el a diszkriminációs műveletet. A hibák elemzése hibakereső sablon segítségével is történhet. A hibáknak két típusa van: a kihagyások és a téves jelölések. Ezek együtt számolandók össze. A koncentráció relatív teljesítményének kiszámolása a fenti adatok alapján történik. (Klein, 1998)

Bourdon (nagybetűs) tesztlap

Bourdon figyelemkoncentrációt és fáradékonyságot vizsgáló tesztként hozta létre. Egy lapon a vizsgálatvezető számára ismert rendszerben elhelyezett betűk vannak, a vizsgálati személynek megadott betűket kell áthúznia a megadott betűhalmazból, minden percben új sort kezdve. A feladatot relatíve hosszú időn keresztül kell folyamatosan végezni, ez az idő 10 és 30 perc között változhat. A felhasznált időt rögzíteni kell, ez a válaszidő, amely azt tükrözi, hogy mennyi idő alatt sikerül a teljes feladatot végrehajtani. Rögzíthető a válaszmennyiséget is, amely azt jelzi, hogy egy előre meghatározott idő alatt hány választ sikerül megtalálni.(Séra, 2007)