9.4.1. Megfigyelési szempontsorok
Szórt, felszínes figyelem (tartósságbeli probléma):
Nem tudja elérni a figyelem összpontosításának azt a szintjét, amely a tanulás alapvető feltétele lenne.
Gyakran izeg-mozog kezeivel vagy lábaival és fészkelődik a helyén.
Figyelme könnyen megzavarható, minden kis inger elvonja a figyelmét.
A figyelem működését nem tudja az eredményes tanuláshoz szükséges ideig fenntartani.
Nehézségei vannak mások utasításainak követésében, még ha megérti is, és nem ellenkezik szándékosan.
Többszöri ismétlés sem javít teljesítményén.
Figyelemfáradékonyság (intenzitásbeli probléma):
A feladatok elején jó, aztán fokozatosan romlik a teljesítmény.
Nehézségei vannak a figyelem fenntartásában munka vagy játék során.
Képtelen a figyelem megosztására, vagyis nem tud gyorsan és megbízhatóan „kapcsolgatni”.
A figyelem és a rövid idejű emlékezet működésének együttes problémája.
A feladat végzése során elfárad, majd abbahagyja a feladatot.
A figyelem (túlzott) impulzivitása:
Gyakran kiböki a választ, mielőtt a kérdés teljes lenne.
Gyakran átpártol egy félkész munkáról egy másikra.
Nehezen tud csöndben játszani.
Gyakran megszakítja mások beszédét, illetve közbevág.
Gyakran úgy tűnik, hogy nem figyel arra, amit mondanak neki.
Gyakran elveszíti az iskolai és az otthoni munkához, illetve az egyéb tevékenységekhez szükséges dolgokat.
Gyakran fizikai veszélyekkel járó tevékenységet végez, anélkül, hogy átgondolná lehetséges következményeit.