8.2. A folyamat diagnózis jegyzőkönyve
A felsorolt szempontokon kívül a tervezéshez az alábbi lépések betartása szükséges:
- A feladat leírása: mi az, amit kérünk a gyermektől
- A kezdeti teljesítési szint megállapítása: hol tart a gyermek, mi lehet a kiindulási alap
- A bemutatás formája: téri, képi, verbális, numerikus stb.
- A feladat variációja: a tárgy és művelet felcserélése: ugyanaz a tárgy másik művelettel, ugyanaz a művelet másik tárggyal stb.
- Figyelemfelhívás, adekvát reakció, adekvát válasz kialakítása: motiválás, érdeklődés felkeltése
- A hatékony ingerbevitel cselei: a szándékosság módja, a feladat elvégzésére való törekvés.
- A transzfer tanítása: a segítés fokozatainak meghatározása egészen az önállóságig.
- Alternatív megoldások keresése: az internalizálás módjai: együtt, egyedül, motoros, auditív, vizuális stb.
- Visszajelzés oksági magyarázattal: a teljesítmény visszajelzésének konkrét meghatározása.
- A folyamat értékelés (diagnózis) területe: kogníció, mentális operációk, affektív területek, magatartás.
- Értékelési szempontok: a teljesítés minősége, a transzfer gyorsasága, önállósodás
Hallgatók figyelmébe!
A folyamat diagnózis jegyzőkönyve itt letölthető. Folyamat diagnózis jegyzőkönyve
A felvételen egy folyamat diagnózis látható.
Eset: V. Zalán, 7,5 hónapos, átlagos értelmi képességű, részképesség zavarokkal küzd. Betűfelismerése bizonytalan, a téri helyzetet nem veszi szempontnak. Összeolvasni nem tud, de már nem ejt toldalékhanggal. Két hanggal a hangszintézis nem alakult ki.
A tanítás menete: betűfelismerés, dekódolás
Összeolvasás tanítása: sorrend: magánhangzó+mássalhangzó, majd fordítva
Az összeolvasott szótag értelmezése
Hallgatók figyelmébe!
Figyeljék meg a vizsgálatot, és töltsék ki a vizsgálat alapján a folyamat diagnózis jegyzőkönyvet!