5.2. A tapasztalati összefüggés készség felvétele és értékelésének módja
A vizsgálat egyéni formában történik. A szocialitást is mérjük, ezért figyeljük a kapcsolatfelvételt, feladatvállalást és kitartást, az érzelmi viszonyulást és a koncentrációt is. Egy erkölcsi érzéket fejlesztő mesével indítjuk a vizsgálatot. A szocialitás felsorolt összetevőinek értékelési szempontjait a Szocialitás feladatlapon láthatják.
A szocialitás készségének tesztlapja
Mozaik Kiadó, Szeged 2004.
A tapasztalati összefüggés nyolc feladatból áll. Mindegyik feladathoz tartozik a készség négy összetevőjére vonatkozó kérdés.
A négy összetevő a feltétel és a velejáró viszonyát, kapcsolatát méri szerveződés szerint.
Csak akkor - nemcsak akkor (N/C)
Szükségszerűen – valószínűen (!/?)
Okság – együttjárás (O/E)
Mindig – nem mindig kapcsolat (M/N)
A gyermek akkor kapja a jó megoldás jelét, ha a tesztlapon aláhúzott kijelentéseket, vagy azok tartalmát válaszolja meg.
A teszt teljes felvétele esetén 32 kérdésre kap értékelést a gyermek. A teszt rövid változatának alkalmazásánál a tesztlapon csak a piros számmal jelölt feladatokat vesszük és Fejlődési mutatóban is csak a besatírozott oszlopokat töltjük ki. A teszt rövid változatának használatakor a kapott pontértéket megszorozzuk kettővel, ez lesz a gyermek/tanuló tényleges teljesítménye.
A tapasztalati összefüggés készség tesztlapja
Mozaik Kiadó, Szeged 2004.
Hallgatók figyelmébe!
A 6; 2 éves, óvodás gyermekkel a tapasztalati összefüggés és a tesztfelvételhez tartozó szocialitás vizsgálatának felvételét láthatják. Figyeljék meg a vizsgálatvezető instrukcióit, és azt, hogy mennyi szóbeli segítség adható a feladat elvégzéséhez. A „táplálék” szó helyett az „ennivaló” szó ismertebb a gyermekek körében, ezért van fogalomcsere az instrukcióban.
Elemezzék a kognitív művelet összetevői mentén Zsófi tapasztalati összefüggés gondolkodásának jellemzőit!
Elemezzék a gyermek szociális készségét az alábbi szempontok szerint:
- kapcsolatfelvétel
- feladatvállalás
- feladattartás (kitartás, érzelmi viszonyulás, koncentráció)
Az erkölcsi érzéket vizsgáló mesénél hogyan értékelik a teljesítményét?