Skip navigation

3.1. Paradigmák a gyógypedagógiában

Az utóbbi években egyre gyakrabban olvashatunk a gyógypedagógiai szakirodalomban a paradigmák változásáról. Ezekben a munkákban a paradigma kifejezés tulajdonképpen a „korszellem” jelentésével bír, ami általánosan elfogadott szemlélet, elmélet jelen esetben a gyógypedagógián belül. A gyógypedagógiai szemlélet a múlt század közepétől, a normalizációs elvvel kezdve (Dalferth 2006), jelentős változásokon ment keresztül. Ez a változás pedig átalakította az értelmi fogyatékos felnőttek társadalmi helyzetét és mindennapjait. A paradigmák változásának íve és azok története az ellátottól a támogatott személyig terjed (Aselmeier 2008, Könczei/Kálmán 2002). Ez a nagyon rövid megfogalmazása a gyógypedagógiai szemléletváltozás elmúlt hatvan évének szerteágazó tartalmat foglal magában.