Skip navigation

A tenisz edzésterv éves programjának felépítése

Az ütéstechnika tanítására két alapvető szervezési formát különböztetünk meg, amelynek a speciális helyzeteknek megfelelően különböző variációk szerint ajánlhatók.

  • Hosszú távú oktatás éves edzésterv alapján
  • Intenzív oktatás, magas óraszámban (egyhetes, hétvégi tréningek)

Mindkét oktatási forma hatásos, mindkettőnek vannak előnyei és hátrányai. Hogy a tanuló melyik oktatási formát választja, az függ az életkorától, elvárásaitól a tenisszel, a versenyzéssel kapcsolatban, a tenisz tanulásra fordítható időmennyiségtől és az anyagi ráfordítás mértékétől.

A fentiekből adódóan a teniszezést választók, sok más sportághoz hasonlóan, két nagy részre bonthatóak. Az ún. magas szintű, profi és amatőr versenyzőkre, valamint a teniszt teljesen más szinten űző és más technikával, dinamikával játszó hobbiteniszezőkre. Az edzésprogramokat is ennek megfelelően kell összeállítani és lehetővé tenni és megteremteni a lehetőségét, hogy az amatőr és a hobbiteniszezők is korszerű módszerekkel tudják tudásokat fejleszteni. Egészen más kérdés a gyermek tenisz, ahol csak egy bizonyos idő után alakul ki, hogy a család és a kezdő teniszező milyen elvárásokat támaszt az edzéssel, edzővel és magával a tenisszel szemben. Itt azonban már viszonylag belátható időn belül eldől, hogy ki szeretné az ún., profi karriert befutni vagy „csak” a teniszsportágat megszeretve, „long life” sportként kíván teniszezni. (Hauer, 1994) A nemzetközi és a hazai teniszszövetségek és a turisztikai vállalkozások is, ezt figyelembe véve dolgozzák ki programjaikat, ajánlataikat melyek évtizedek óta jól működnek az ún. „fejlett országokban” és turisztikai központokban. A következőkben nézzük meg részletesebben, hogy ez mit jelent a teniszoktatás gyakorlatában.