Skip navigation

Játékos gyakorlatok szabálymódosításokkal

A számolási módszerek változtatásai, játékos formái sok érdekességet hoznak a teniszedzésbe. A Gáspár (2013) szerint a technikai és taktika feladatok játékos formában gyakorolhatók a leghatékonyabban. Főleg haladók edzéseibe építhetők be, akik már tisztában vannak a számolás szabályaival. Előnye, hogy változatai két különböző színvonalon teniszező játékát is izgalmassá teheti, kiélezettebb küzdelmet eredményezhet. A pontszámítás, a verseny mindig izgalmakat rejt magában. A különböző előnyök alkalmazása csökkenti az edzés monotonitását, és új motivációt jelent a tanítványok számára.

  • Pontszerű előny alkalmazása
    • 15, 30, 40 előny: a gyengébb játékos minden játékban előnnyel indul, az erősebb játékos feladata, hogy ezt az előnyt ledolgozza és így megnyerje a játékot.
    • Előny alkalmazása az ellenfél adogató játékánál az adogató játékost készteti nagyobb odafigyelésre. Ez a játék az adogatás fontosságának hangsúlyozására utal.
    • Változó előny alkalmazása: vesztes játék után egy ponttal többet kap az ellenfél, győztes játék után egy ponttal kevesebbet. Ez a játék a jobb játékos odafigyelést serkenti, a gyengébb játékosnak pedig esélyt ad a felzárkózásra.
    • Játszmákhoz kötött pontelőny alkalmazása: az előnyt élvező játékos tetszőlegesen vehet fel a játszma során hat pontot. Megkötés: egy játékon belül maximum két pontot vehet fel. (variáció: a játszma során hatnál több, illetve kevesebb pont felvétele, tetszőleges időben lehet elhasználni az előny mennyiségét). Ennek a játéknak a szintek kiegyenlítésén kívül jelentős taktikai szerep is van. Az odafigyelést mindkét részről megköveteli.
  • Pályaméret, illetve érvényes terület megváltoztatása
    • Az alapvonalon túl érkező labda nem számít hibának, a labdamenetet meg kell ismételni.
    • Az alapvonal mögött 1 méterrel segédvonalat alkalmazunk, amely a játék során alapvonalként szolgál.
    • T-vonal előtt leérkező labda hiba, érvényes játékterült az alap- és a T-vonal között lévő terület. Az utóbbi három feladat növeli, a játékosok bátorságát mernek nagyokat, hosszabbakat ütni, mellyel magalapozzák és fejlesztik a támadó tenisztechnikájukat. Hiszen, ha egy mérkőzésen rövidet ütnek, az ellenfél könnyedén támadásba lendülhet. A későbbi nyerő ütések nagy része is a hosszú, erős ütéseken alapul. A fogadó játékost pedig arra ösztönzi, hogy a hosszabb labdákért is elinduljon.
    • Páros pálya területe érvényes az ellenfél oldalán: hasonló szerepe, mint az előzőeknek, erőnléti többletet is megkövetel.
    • Játék az adogató udvaron belül: nem ritkán fordul elő egy teniszmérkőzésen, hogy mindkét játékos a hálónál áll egymással szemben. Ez a feladat a helyzetfelismerésben segít és lágyabb helyezett ütések gyakoroltatásával kívánja megoldani az említett szituációkat.
    • Adogatás a T-vonalról: a magasra pattanó labdák fogadásában segít, és a reflexeket fejleszti.
    • Emelt hálómagasság alkalmazása: a pörgetett ütések gyakorlásában segít. De szerepe van abban, ha valaki túl sok hálót üt, akkor az emelt háló kényszeríti a magasabb ütésekre, így később már nem lesz probléma a sok háló ütés.
  • Ütésfajták megkötése
    • Egy adogatással pontjáték: kényszerítő feladat, a szerváló kénytelen az első szerváját beütni. Második szerva gyakorlása, koncentráció erősítése a fő funkciója.
    • Három adogatás pontjáték: az első adogatás gyakoroltatása a szerváló részéről, elő szerva fogadásának gyakoroltatása a fogadó részéről.
    • Csak pörgetett ütés érvényes: kényszerítő feladat, hosszabbak lesznek a labdamenetek, a labdabiztonság fejlesztése a cél.
    • Adogatás és return hiba esetén a labdamenet ismétlése: adogatás és fogadás gyakorlása, biztonságos ütés a célja.
    • Csak a negyedik labdaváltás után lehet pontot nyerni, korábbi hibázás esetén a labdamenet ismétlése: a labdabiztonság fejlesztése a cél, és a kidolgozott pontok fontosságára is utal.
    • Az egyik játékos minden labdából csak keresztet üthet, ellenfele tetszőlegesen játszhat: a labdabiztonság növelése és taktika repertoár fejlesztése a feladat célja.
    • Játék röpte, lecsapás és ejtés nélkül, csak alapvonali ütések érvényesek: alapütések gyakorlása, nyerő ütések elsajátítása, gyakorlás az alapvonalról.
    • Röptével, lecsapással befejezett pont kettőt ér. A hálójáték gyakorlása a röptejátékot fejleszti.
  • Számolási mód megváltoztatása
    • Egy pont különbséggel lehet nyerni: egy bizonyos fontos pontra való koncentrálást segíti ez a gyakorlat.
    • Három pont különbséggel lehet nyerni: a folyamatos odafigyelést és koncentrációt fejleszti a feladat.
    • 21-ig asztalitenisz számolással való játék: szintén a folyamatos figyelést segíti, az ellenfél nem húzhat el több ponttal, mert akkor már nehéz behozni.
    • Tie-break játszma: szintén a folyamatos figyelem a cél, csak itt rövidebb ideig, hiszen csak hétig megy a játék, ha az ellenfél több pontos előnyt szerez, hihetetlen nehéz behozni. A tie-brake ráadásul mérkőzéseket dönthet el, így jobb edzésen rutint szerezni belőle.
    • Csak az adogató nyerhet pontot, hibázás esetén ismétlés azonos oldalról („helybenjárás”): az adogatás fontosságára figyelmeztet.
  • Játék lyukas pályán
    • a T-vonal középen két méter oldalú négyzet jelzi a pálya lyukas területét. Az ide ütött labdák hibának minősülnek. Cél: a hosszú ütések és a rövid keresztek begyakorlása, taktikai alkalmazása.