Skip navigation

Intenzív oktatás magas óraszámban

Ez az oktatási forma az utóbbi évtizedben nagyon elterjedt. A különböző sporttáborok, tenisztáborok kínálatában gyakran szerepel. A tanulók egységesen tanulnak saját maguk által választott ütéstechnikai programokat az alapképzéstől a versenytréningekig. Szokásos formája a heti tanfolyamok, délelőttönként és délutánonként másfél-másfél órával, és ezen felül napi egy-két óra szabadjáték lehetőséggel.

Ennek az intenzívoktatásnak az a kétségtelen előnye, hogy a tanuló délelőtt intenzíven tanul, délután pedig gyakorol és stabilizál, közben a tanár általi ellenőrzés biztosított, és a rövid intervallum miatt a tanultakat nem felejti el és nem stabilizál rosszat. Az egyik problémája az, hogy az egyhetes intenzívoktatásnál nagyon sok újat tanulnak a tanulók, a délutáni stabilizálás viszonylag rövid és a következő nap már egy új ütés van soron. Jó tenisziskolákban ezt a problémát azzal oldják meg, hogy a résztvevő újra és újra, még ha csak röviden is, a tanultakat átismétli és ha lemarad, egyéni órákat vesz. Az intenzív hét napi két gyakorlási egységgel, amelyek egyenként 90 percig tartanak, fárasztó elsősorban 12 évesnél idősebb fiatalok és jó kondícióban lévő felnőttek oktatására alkalmas, mivel bizonyos mértékű pszichikai és fizikai követelményeket támaszt a koncentrált program. Különösen a mentális edzés, ami az ellenőrzési pont módszernél fontos szerepet kap és a tanulási folyamatot lényegesen meggyorsítja, csak fegyelmezett és motivált tanulóknál eredményes. Az intenzív oktatási hét kéthetes időszakra való nyújtása különösen gyerekeknél, de felnőtteknél is, mindenekelőtt olyanoknál, akik nem terhelhetők korlátlanul, érdemes 10 napos kurzust két hét alatt, hétfőtől péntekig napi 90 percben, vagy 10 napos kurzust három hét alatt, hétfő-szerda-péntek, mindig 90 percben szervezni, és az utolsó hét szombat délelőttjén záróteszttel befejezni. A 20 gyakorlási egység (mindegyik 45 perc, vagy 10x 90 perc), a minimum egysége egy intenzív programnak.

Figyelni kell arra, hogy ha a rövidtávú, intenzív kurzus, gyakorlási egységei közt több mint egy gyakorlás nélküli nap van, akkor a tanuló a tanultak nagy részét elfelejti. Ezért a 10 napos program 3 hétre való nyújtása nem jó megoldás.

A hátránya a rövidtávú, intenzív tanfolyamoknak a hiányzó “utólagos foglalkozás”. A tanulók egy ilyen intenzív tanfolyam után legtöbbször a nem stabilizált ütéseket használják fel a “szabad játék”-nál.

Ezért nem ritkaság az, hogy a kezdeti lelkesedést a nagyon intenzív és sokféle ütést elkezdett hetet követően keserűen döbben rá a tanuló arra, hogy tulajdonképpen nem játszik lényegesen jobban, mint a tábor előtt.