Skip navigation

Gyógypedagógiai jellemzés

A gyógypedagógiai gyakorlat 3. során a hallgatók gyógypedagógiai jellemzést készítenek egy kiválasztott gyermekről vagy kliensről. A jellemzésnek már speciálisan gyógypedagógiai, kifejezetten logopédiai tartalommal kell bírnia. Kötelező irodalma Juhász Ágnes (1999) Logopédiai vizsgálatok kézikönyve, továbbá Rosta Katalin (2006) Add a kezed! című könyvében található szempontsor alapján készített dokumentum.

A gyógypedagógiai jellemzés az alábbi szempontok alapján készül:

  1. Általános információk
  2. Megjelenés, szomatikus jellemzők
  3. Magatartás, viselkedés
  4. Mozgásállapot
    • nagymozgások
    • finommozgások
  5. Értelmi képességek
  6. Kommunikáció, beszéd
  7. Játéktevékenység
  8. Önkiszolgálás
  9. Szociabilitás
  10. Összegzés

A gyakorlat időkerete nem minden esetben teszi lehetővé, hogy az összes szempontnak megfelelően részletes véleményt készítsen a hallgató. Ebben az esetben törekedni kell arra, hogy a kommunikáció, beszéd területét jellemezze a legrészletesebben, és egészítse ki pedagógiai jellegű megfigyelésekkel, tehát elsősorban logopédiai jellemzést készítsen.