12. Értelmileg akadályozott gyerekek logopédiai fejlesztésének alapelemei
Számos szerző kiemeli, hogy az értelmi akadályozottság igen gyakran együtt jár a nyelv elsajátításának problémáival (Adam, 1996). Speck (1981) in Radványi (2005) szerint 48%-ban a beszéd általános elmaradásáról van szó, ami jelentkezhet a beszédmegértés vagy a kifejező beszéd területén, vagy gyakran mindkettőben.
Az okok között gyakran említik (Radványi, 2005) az alacsony intelligenciát, a hallászavart - az állandó hurutos megbetegedésekre való hajlam miatt - a beszédszervek rendellenességeit, azok organikus eltéréseit, a szenzomotórium fejletlenségét, általános apátiát, megfelelő minőségű és mennyiségű ingerek hiányát, a gyakori rossz családi hátteret vagy túl féltő nevelést.
A logopédia fejlesztés szempontjából még nagyon fontos figyelembe vennünk, hogy az értelmileg akadályozott gyermekeknél a hangok torzulásánál igen nagy szerepet játszik a myofunkcionális zavar, mely a hangképzésben részt vevő izmok renyheségén, alul működésén kívül jelentkezik a nyelés nehezítettségében is.
Az értelmileg akadályozott gyerekek beszédében megjelenő sajátosságokat Radványi (2005) a következő 8 nagyobb területre csoportosította:
- lelassult fejlődés
- gyenge kommunikációs szándék
- beszédészlelés és beszédmegértés zavara
- hangok képzési torzítása
- a tartalmi kifejezés szegénysége
- szűkös szókincs
- diszgrammatizmus
- megrekedés alacsony közlési formáknál
(Radványi, 2005. 31.o.)